Miltä miehet näyttivät 1950-luvulla, miten he pukeutuivat ja mitä vaatteita he suosivat?

Entäs hiustyyli, miten he kampasivat hiuksensa?

Avainsanat: miehet 1950-luvulla

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.05.2010 - 09:20

Muistan isäni tuolta ajoilta.Sillä oli aina sellainen villapaita jossa napit olkapäillä .Housut vyöllä kiinni siinä roikkui morapuukko tupessa,nahkaiset varrelliset mustat saappaat, jossa rätistä kiedotut jalkojen suojukset.Aika paksu ja leveälippainen lakki.Puku oli jos sitä tarvi ja paltoo joka oli pitkä tai perperi samoin pitä.Kengät oli tavalliset nahkakengät mustat, kumipohjilla.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.05.2010 - 20:36

Herrasmiehiltä näyttivät. Puvuntakki ja suorat housut sekä hiustyyli varmaan tekivät vaikutelman, että miehet näyttivät ikäistään vanhemmilta ainakin valokuvissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2010 - 05:20

Puku oli 1950-luvulla miehen arki- ja juhla-asu, jota käytettiin työssä ja kodin ulkopuolella. Varakkaimmilla kaupunkilaisherroilla saattoi olla erikseen sekä kesä- että talvipuku, mutta keskiluokkaiset työläismiehet kulkivat samassa asussa vuodenajasta riippumatta.
Housuissa terävät prässit.

1950 miesten hiusmuotoilussa aiheutti muutoksia James Dean ja Elvis,
ja oli muotia käyttää hiusrasvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2010 - 06:29

Miesten pukeutuminen oli hyvin konservatiivistä, mutta 1950 luvulla linjat pehmenivät.
Puku pöo arki-ja juhla -asu. Käytettin työssä ja kodissa.Varakkailla herroilla saattoi olla arki- ja juhlapuku
liituraitana. Kaulassa somlio ja takin etutaskussa valkoinen kangasliina.
Tyylikkään kaupunkilaisherran vaatekaappi sisälsi kotiasun, kesäpuvun ja pitkän takin.
Talvinen arkipuku ja juhlapuku, ulkovaatteet.
Nuorten pukeutuminen sai vihkeitä farkkumuodista ja hiukset olivat suavella tai muulla rasvalla
liipattu.Kävelykengät olivat joskus kuvioituja, mutta ehkä talvella mustia ja kesällä valkoiset

Lähteet:
google apuna

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.05.2010 - 09:10

Juhlapukeutuminen oli tuota:
sampo.kapsi.fi/kyyhkyluoto/p...minen.html

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2010 - 15:51

Olen katsellut isäni kuvia tuolta vuosikymmeneltä. Puku piti olla ja pitkä takki ja hattu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2010 - 20:30

Pukeutumnen riippui silloinkin vähän ihmisen iästä. Vanhemmilla miehillä oli sellaiset Sibelius-vaatteet, keppi ja leveälierinen Borsalino. Nuoremmilla saattoi olla pusakka tai nahkatakki, mikäli sellaiseen oli varaa. Jotkut käyttivät sellaista "lättähattua", joka oli siis huopahattu, jossa oli pienet lierit. Sellaisia ei oikein enää näe missään. Miehillä saattoi olla myös pitkä villakangastakki. Kesällä käytettiin tietenkin popliinitakkia, tai sitten sellaista tosi naurettavaa nailontakkia, joka piti myös sateen.
Tällaista oli siis kaupungissa, Helsingissä, jossa minä tuolloin asuin. Maalla saattoikin olla sitten vaikkapa saapashousut ja pusakkatakki, joka saattoi olla jopa ruudullinen. Vanhoista elokuvistahan tuon pukeutumismuodin saa helposti selville.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2010 - 14:40

Miesten pukeutuminen oli silloin muodollisempaa kautta linjan. Lökäpöksyistä, rikkinäisistä farkuista ei tietoakaan. Isälläni oli liituraitapukuja, olivat mielestäni tyylikkäitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.05.2010 - 16:19

eihän sitä nyt yhdestä muotista silloinkaan tultu ja vaatetus oli aikaseltaan kiinni tilanteesta
pikkutakki ja kravatti nyt olivat pakollisia jos meinasi 'pilsnerikuppilassa' poiketa ja aika pitkään monet ravintolat ylläpitivät farkkukieltoa

lökäpöksyjä nyt on aina ollut, ne liituraidatkin olivat nykymitotusten mukaan melkosia lökäreitä
(taidan tietää kun viiskytäluvun lopulla olin sivutoiminen Kuusisen mannekiini)

siitä tukkamuodista, siihen aikaan mainostettiin kovastikin että Brylcrem tyyli on tyttöjen mieleen, eli melkoisia rasvalettejä parveili tanssipaikoilla