Mikä on Marskin ryyppy?

Avainsanat: marskin ryyppy

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.05.2010 - 08:38

Alkuperäinen marskin ryyppy
Keskustelun laineiden lyödessä kiivaina Sutela kysyi Grönvallilta, mistä hän ryypyn sekoitti.
Tottakai minä sekoitin ryypyn tikkuviinaan", kuului vastaus.
Samalla tuli sekoitusohje:
0,5 l Pöytäviinaa (tikkuviinaa)
1 cl giniä
2 cl vermuttia
Sekoitteen pohjana oli puoli litraa viinaa siitä yksinkertaisesta syystä, että Pöytäviinapullot olivat puolen

Mikkelissä sota-aikaan sotilaat tutkivat keväistä ojanpohjaa eivätkä huomanneet marskia joka käveli paikalle. Marski kysysyi "Mitä sotilaat tutkivat?" Eräs nopea veti kättä lippaan "Sammakon kutua" herra marsalkka. Jatkakaa ja marski postui paikalta.

Lähteet:
www.kolumbus.fi/juomanlaskij...arski.html

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.05.2010 - 04:44

Viinan merkillä ei väliä, kunhan on kirkasta ja tarjoillaan jääkylmänä ja kaadettuna aivan piripintaan. Juomaa ei saa läikyttää.

Lähteet:
Wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2010 - 06:44

Alkossa kyllä myydään Marskin ryyppy-nimistä kirkasta viinaa. Ja lähinnä se piripintaan laittaminen johtui/jouhtuu siitä, että marski oli käynyt Venäjällä armeijataitoja opettelemassa ja sotamiehille ei tarjottu kuin yksi ryyppy, joten lasi täytettiin aivan täyteen. Enempi parempi - vissikii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2010 - 09:13

Alkuperäinen ohje on kateissa, eikä välttämättä edes alkuperäisiä aineita ole kaikkia enää saatavilla. Edellinen vastaaja antoi hyvän ohjeen hyvälle juomalle.
Ohessa vielä lisää tietoa ja reseptejä Marskin ryypystä.

fi.wikipedia.org/wiki/Marskin_ryyppy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2010 - 09:44

Voisi monelle pojalle ja tytölle olla tänä aamuna Marskin ryyppy tarpeen, jos ei kahvi maistu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2010 - 10:05

Kirkasta viinaa jääkylmänä lasi piripintaan täytettynä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.05.2010 - 10:42

Pahalta ainakin vaikuttaa kun katsoo mitä aineita jumppiksen ryypyssä on sekoitettuna keskenään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2010 - 11:02

Tuo Jumppiksen ohje on varmaan oikea.
Monelle varmaan maistuu herätessä lämpimänä olohuoneen matolta löytyneiden voileipien kera näin vappupäivänä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2010 - 13:12

Itse olen ollut Marskin illallisella ja Marskin ryyppy oli jääkylmää, kirkasta viina joka juotiin yhdellä kulauksella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2010 - 14:35

Vain Marskin museossa käyneenä ja Marskin ryyppyä maistaneena.Kerran kertoi yks viinakonsulentti reseptin olevan salainen,joitain yrttejäkin viinojen lisäksi muistelen siinä olleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2010 - 09:07

jumppis näyttää olevan alan asiantuntija.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.05.2010 - 09:13

Jääkylmä kirkas viina, kaadettuna ryyppylasiin piripintaan asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.05.2010 - 20:23

Kirkasta viinaa. Lasi piripintaan. Sai olla tarkkana, ettei mennyt pitkin hihaa.Olen Ollut useamman kerran Marskin päivällisillä, Marskin Majalla.Upea kokemus. Suosittelen.