Miten pelataan ulkoleikkiä kymmentä tikkua laudalla?

(Tullut unohdus, muistaisiko joku. Voisin kertoa eteenpäin.)

Avainsanat: kymmenen tikkua laudalla

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.05.2010 - 04:37

En muistanut kuin osan, joten piti hakea lopputieto netistä. Lapsena tätä leikittiin harva se kesäpäivä.

Tukevan laudan alle puolivälin kohdalle pannaan pölkky, kivi tai vastaava. Laudan alhaalla olevaan päähän pannaan 10 tikkua. Joku leikkijöistä polkaisee laudan toiseen päähän niin, että tikut lentävät ilmaan. Etsijäksi joutunut yrittää saada kopin yhdestä ilmaan lentäneistä tikuista. Jos hän onnistuu, polkaisija joutuu etsijäksi ja alkaa kerätä tikkuja. Jos etsijäksi sovittu ei saa yhtään tikkua kiinni ilmasta, hän alkaa kerätä tikkuja itse. Muut juoksevat tällä välin piiloon. Kun tikut ovat laudalla, etsijä huutaa: "Kymmenen tikkua laudalla!" ja alkaa etsiä piilossa olevia. Nähtyään jonkun, hän huutaa löydetyn nimen, juoksee laudalle ja panee jalkansa sen päälle. Löydetty jää nyt laudan viereen piirrettyyn pesään ja etsijä jatkaa muiden etsimistä. Jos löydetty ehtii ennen etsijää laudalle, hän saa potkaista tikut uudelleen ilmaan, huutaa: "Kymmenen tikkua ilmassa!" ja mennä uudestaan piiloon. Etsijä kerää tällöin tikut uudestaan ja kerättyään huutaa taas: "Kymmenen tikkua laudalla!". Myös piilossa olijat saavat vaikeuttaa etsijän työtä hiipimällä salaa polkaisemaan tikut ilmaan. Aina kun tikut potkaistaan ilmaan, pelastuvat jo löydetyt ja he voivat mennä piiloon uudelleen. Jotta urakka ei olisi etsijälle liian vaikea, voidaan sopia että kukin piilossa oleva saa pelastaa toiset vain kerran. Kun kaikki etsittävät ovat joutuneet pesään, uusi etsijä tulee siitä leikkijästä, joka ensimmäisenä hävisi kilpajuoksun laudalle.

Lähteet:
Lapsenmieli.ry

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.05.2010 - 09:18

Edellisessä vastauksessa jo tietoa kyseisestä ulkoleikistä. Tässä vielä mukana myös ohjeita muihin kesäisiin leikkeihin.

www.lapsenmieli.fi/leikit/ul...l#10tikkua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2010 - 09:47

Kas kummaa, minä en ole kuullut sellaisesta pelistä ollenkaan, en itse ole pelannut, enkä ole lastenlapseni pelaavan sitä. On tullut jo muita pelejä netissä, 8-vuotias lapsenlapseni pyysi
peliä joululahjaksi ja sai sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.05.2010 - 10:36

Maarit 77sen tuossa jo kertoikin.Pelattiin aikoinaan korttelin kakaroiden kanssa sitäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.05.2010 - 10:39

Minullekin ihan uusi peli. Taas oppi uutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2010 - 09:01

Tikut laudalle ja tallaus niin, että tikut lentävät. Kaikki piiloon ja yksi hakemaan.