Millaisia ruokia on olemassa jotka päättyvät sanaan kiusaus (esim. Janssoninkiusaus)? Mistä nimitys -kiusaus on peräisin?

Paljon niitä varmaankin on.
Lopuksi kaiketi viimeinen kiusaus.

Avainsanat: janssoninkiusaus kiusaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.04.2010 - 21:00

Pohjan akan kuuluisa kiusaus
Punajuurikiusaus
Janssonin kiusaus.
Ruotsalainen lahkolaissaarnaaja Erik Jansson (1808-1850) joutui kotimaassaan riitaan viranomaisten ja kirkon kanssa ja lähti seurakuntineen maanpakoon Amerikkaan, jossa hän perusti Bishop Hill -nimisen kommunistisen yhdyskunnan Illinoisiin. Hän oli muuten ankaran pidättyväinen, mutta yksi heikkous hänellä tarinan mukaan oli: perunasta, anjoviksesta, *sipulista ja kermasta tehty herkkuruoka. Kumpikaan kirjoittaja ei mainitse lähdettään. Claiborne sanoo Janssonin menettäneen seurakuntansa luottamuksen tämän heikkouden takia. Mutta tuskinpa ketään diktaattoria pelkästään herkuttelun takia ammutaan – Janssonin nimittäin ampui eräs hänen seurakuntalaisistaan, nuori mies, joka ei saanut seurakunnan yksinvaltiaalta lupaa mennä naimisiin tämän sukulaistytön kanssa.

Lähteet:
www.kolumbus.fi/rahola/sanas...ot/ij.html

Kysyjän kommentti

Tutkimattomia ovat herran tiet!!!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.04.2010 - 20:36

kinkkukiusaus
sienikiesaus
varsinkin suppiksist on njam
tuos muutama ja oiskos se kiusaus tullut siitä, kun janssonilta kiellettiin kiusauksien syönti ja hänt sit vaan jäi ne kiusaamaan .. heh oma kylmä arvaus suoraan lonkalta :))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.04.2010 - 20:39

Anjoviskiusaus, niin hyvää, että sanomatta jää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 20:49

Broilerikiusaus
Kirjolohikiusaus
Kasvismetwurstikiusaus

Tääsä muutama

Lisätty: 29.04.2010 - 20:51

Kiusaus on ruokalaji, jonka pääraaka-aine on ohuiksi suikaleiksi leikattu peruna, jonka lisäksi siihen laitetaan joko lihaa, kalaa tai kasviksia.

Klassinen kiusausresepti on ruotsalaisen oopperalaulajan Per Janzonin mukaan nimetty janssoninkiusaus,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 20:58

Kaikkihan on kiusauksia mitä mieli tekee.Varsinkin hyvissä eväissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 21:00

Kiusauksien kiusaus purkkilihasta jos ei mitään muuta ole. Oisko se sitten lihapurkkikiusaus?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 21:23

-suklaajäätelökiusaus
-mustikkapiirakkajäätelökiusaus
-omenakanelijäätelökiusaus
-trijäätelökiusaus
yms.muiden kiusausten lisäksi,ehdottaisin B-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 22:04

Vanilja-,suklaa-,herkkusieni-,ja vaikka kermakastikekiusaus, onhan noita sooseja, mutta en viitsi enempää
kiusata itseäni ruoan tähden.

Lähteet:
oma höpinä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 00:55

Janssoninkiusaus, kinkkukiusaus, lohikiusaus, kasviskiusaus, kebapkiusaus, taitaa näitä kiusauksia olla paljon. Tuossa muutama.

Herkkuja en uskalla edes kirjoittaa, tulee muuten kiusaus niihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 15:18

Meillä syödään silloin tällöin porokiusausta ja poikani kokkasi hiljattain kebabkiusausta.