Minulla on muutama gr. Apatiittia, tiedättekö mitä se on ja mistä tulee?

Lisätty: 29.04.2010 - 17:28

Kaupungin nimi on APATIA mistä tätä tuotetta tuodaan myös. lannoite teollisuuteen.

Avainsanat: apatiitti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.04.2010 - 17:27

Apatiitti on voimakas sydämen tukoksia avaava kivi. Välittää sydäntä hoitavaa energiaa.
Hoitaa myös silmiä ja korvia. Rauhoittava.

tuollapa siitä kivestä kuvakin:
www.gtk.fi/aineistot/maakunt...tiitti.htm

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.04.2010 - 17:27

Apatiitti on yleinen fosfaattimineraali ja tärkeä fosfaatin lähde. Apatiitti on yleisnimitys hydroksyyli-, fluori- ja klooriapatiiteille. Apatiitti koostuu pääasiassa kalsiumfosfaatista mutta fluoriapatiitti sisältää kalsiumfluoridia, klooriapatiitti kalsiumkloridia, ja hydroksyyliapatiitti hydroksideja.

Apatiittia esiintyy kaikkialla maailmassa, mutta Suomessa varsinaisia esiintymiä ei ole, joista louhittaisiin pääasiasiassa apatiittia. Esimerkkinä voidaan mainita että sitä löytyy runsaasti muun muassa Lohjan Ojamon rautamalmista. Siilinjärvellä on apatiittikaivos. Suurimmat ja mainittavimmat esiintyvät löytyvät ulkomailta. Näistä mainittavia ovat muun muassa Ylä-Burma, Brasilia, Ceylon, entisen Tsekkoslovakian alueet, Intia, Madagaskar, Meksiko ja USA.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Apatiitti

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.04.2010 - 18:51

Tuollakin tietoa:
192.98.64.131/web/luomu/lkas...itteet.htm

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 19:11

Suomen eniten louhittu mineraali. Pohjois-Savon maakuntakivi.
Siilinjärvellä sijaitsee Suomen ja Länsi-Euroopan ainoa apatiittikaivos, joka nykyisin on vuosilouhinnaltaan myös Suomen suurin kaivos. Ensimmäinen viite apatiittiesiintymästä saatiin vuonna 1950 Siilinjärven-Juankosken rautatien rakennustöiden yhteydessä.

Lähteet:
www.gtk.fi/aineistot/maakunt...h-savo.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 20:32

Tuolta naapurista, Siilinjärveltä sitä saa ja tuossa jo edellä kerrottukin kaikki muu tärkeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 08:35

Apatiitti on fosfaattimineraali. Saa Suomestakin.