Minkä painoinen on suurin lapista löytynyt kultakimpale ja mistä löytynyt?

Avainsanat: lapin kulta hippu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.04.2010 - 12:19

393 gr löytäjä Eevert Kiviniemi, Lauttajoen latvoilta Laanilan alueelta. Löytövuosi oli 1935.

Lisätty: 29.04.2010 - 12:27

Toinen paikka sanoo painoksi 292,9 vai 392.8, en viitsi palata takaisin, kysyt kyllä kultakimpaletta ja minä vastasin hipuista.Kultakimpale on löydettävä maasta.Kolmas löytö oli kultakimpaleena ja painoi 282 gr, mutta siinäkin puhutaan myöhemmin hipusta. Ota selvä, en ymmärrä.

Lähteet:
google typistettynä

Kysyjän kommentti

Mikähän on kultaakin kalliimpaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.04.2010 - 13:58

Aleksi-kultahippu, 385 g.

Aleksi-kultahippu on viimeisimpien tietojen mukaan ollut ennen sormuskultien ottoa Suomen suurin. Sen nykyinen paino on 385 g. Läpimitat 57 x 52 x 28 mm. Kohta, josta sormuskullat on otettu näkyy sekä ylä- että alapinnan kuvassa teräväreunaisena kuoppana hipun oikeassa laidassa. Hipun muodon kolmiulotteisuutta on korostettu kuvankäsittelyllä. Vaikka hippu on pyöristynyt, siinä kumminkin on säilynyt geometrisina koloina alkuperäisen mineralisaation karkeakiteinen rakenne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 14:48

ja tuoltahan linkistä löytyy koko ennätysten luettelo tältä alalta

www.gtk.fi/geotieto/jokamies...hiput.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 16:19

Suurin tullenee löytymään ensi syksynä, kun meikäläinen lähtee vaskaamaan. Joikhaten siinä sivussa. Se Evert on muuten suurin tähän astisista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.04.2010 - 16:28

Systerini sanoisi että 78 kg ja Kemijärveltä vuonna jotain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.04.2010 - 19:31

Tässä lista Suomen kullista!
www.kultahippu.fi/

Pieniä on silakat joulukaloiksi;
Maailman suurimmat
Paino, kg Nimi Löytöpaikka Löytövuosi
1. 71 kg Welcome Stranger Australia, Victoria, Moliagul 1869

Lähteet:
www.gtk.fi/geotieto/jokamies...hiput.html