Goji ja Acai marjat ovat saavuttaneet suuren suosion.Missä maissa ko.marjat kasvavat ja oletko maistanut niitä?

Avainsanat: goji ja acai

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.04.2010 - 01:55

Goji-marja on lähtöisin Tiibetistä ja Kiinasta. Suurin osa goji-marjoista tulee tällä hetkellä Kiinasta tai Mongoliasta. Goji-marjoja viljellään maailmanlaajuisesti, myös Euroopassa.
Suomessa koisokasveihin kuuluva Lycium tunnetaan nimellä pukinpensas.

Acai marja, englanniksi nimeltään Acai berry, on muutamassa vuodessa noussut yhdeksi maailman suosituimmaksi terveystuotteeksi. Pienellä tummanvioletilla Acai marjalla on runsaasti terveellisiä ominaisuuksia.

Etelä-Amerikan tiheästä Amazonin sademetsästä löydetty marja kasvaa acai-palmujen latvoissa, joista alkuperäiskansat ovat niitä poimineet jo vuosisatojen ajan ravinnokseen parantavien ja ravitsevien ominaisuuksien vuoksi.

Acai marjat sisältävät erittäin paljon antioksidantteja, kuten myös vitamiineja, mineraaleja ja terveellisiä rasvahappoja. Tämän vuoksi acai marjaa kutsutaan superhedelmäksi.

Näyttäisivät olevan hyvinkin terveysvaikutteisia, en tiedä olenko maistanut.

Kysyjän kommentti

Kiitos. Pianhan me saadaan marjat oman luonnon helmasta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 29.04.2010 - 00:18

Tähän aikaan yöstä aivot eivät enää toimi. Nimistä päätellen, en ehkä ole maistanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 00:43

Gojipensas on tyrnin tapaan puumainen ja piikikäs. Goji-marja on kotoisin Kiinan ja Tiibetin alueelta.

Acai-marja kasvaa villinä acaizeiro palmupuiden latvoissa Amatsonin sademetsissä

reissutessa on tullut syötyä paljonkin sellaista jonka nimeä ei tiedä, mahdollisesti näitäkin, suomessa en muista edes nähneeni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 07:57

Brasilialaisten kylmä herkku aurinkoisina ja kuumina päivinä on acai- jäädyke.
Ohessa lisätietoa tästä Brasiliassa kasvavasta melkeinpä mustikan makuisesta marjasta.

kuntoplus.fi/ravinto/uutisia...marja-acai

Goji- marjasta onkin jo annettu hyvää tietoa aikaisemmissa vastauksisa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.04.2010 - 09:47

No johan tuli tietoa kerrakseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2010 - 04:10

Goji-marjoja löytyy nykyään ainakin pääkaupunkiseudulla Punnitse ja säästä - kaupoista, mutta hinta on järkyttävät 3 euroa per 100 grammaa. Itse olen käyttänyt acai-marjoja shakerin kautta soijamaidon kanssa, koska en pidä marjojen mausta, mutta shakerin kautta herkullisia smoothieita valmistettaessa raaka-aineita jää aina hukkaan skakerin seinille. Siksi tuo hinta kuulostaa niin kovalta. Herkullisia gojit eivät ole. Huomattavasti paremman makuisia ovat inca-marjat, joita löytyy Punnitse ja säästä - kaupoista. Mutta nämä ovat vielä kalliimpia. Sen sijaan Acai marjoihin en ole törmännyt, vaikka Kolumbiassa vieraillessani olen niitä maistanut. www.lisaravinteet.info/muut/...cai-marjat artikkelin mukaan marjoja ei kuitenkaan löydä tuoreena Suomesta joka on sääli. Tuoreina marjat sekä ravintoarvot ovat parhaimmillaan. Olen kokeillut myös jenkkiläistä acai-marjoista blandattua mehua joka menetteli, mutta maistui kovin teolliselta. Kannattaakin painostaa luontaistuotekauppoja lisäämään acai-marjat valikoimiinsa!