Millainen sairaus on pneumonoultramicroscopicossilicovulcanoconiosis?

Lisätty: 28.04.2010 - 17:58

Kyllä mie ainaskin tiedän jotain diagnooseista. Muuten en ymmärtäisi miksi jotakin tapahtuu jollekin potilaalle? Miksi hänelle on määrätty tietty lääkitys ja miten hoidan häntä. Siis kuka sanoo ettei hoitajat tiedä mitään diagnooseista?? Hoitajat eivät niitä tee. Lääkäri diagnosoi ja kertoo potilaalle sekä hoitajille, mutta monesti ammattitaitoinen hoitaja tietää mikä on diagnoosi, ainakin hiljaa omassa sisimmässään.

Avainsanat: pöly ilma

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.04.2010 - 20:20

pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis ---> se tarkoittaa keuhkosairautta, jonka on aiheuttanut piipitoisen vulkaanisen pölyn hengittäminen

igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/k...564e8b7da1

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.04.2010 - 19:46

pisin sana (45 kirjainta) Oxfrd English sanakirjassa , jo se on aika vakavaa

'a lung disease caused by the inhalation of very fine silica dust, causing inflammation in the lungs.'"

eli keuhkosairaudestahan (tulehduksesta) on kyse ja syy siihen on erittäin hieno piioksidi/ kvartsi pöly

Lisätty: 28.04.2010 - 17:36

tuolla jäljenpänä lukee :

"Hoitajat ei dignooseista tiedä yhtään mitään eikä tarvitsekaan, ne on tohtoreiden asioita. " ???

onko tosiaan näin ? entäs sitten potilaat, eikö heidänkään tarvitse vaivaansa tietää ?

Lisätty: 28.04.2010 - 17:36

tuolla jäljenpänä lukee :

"Hoitajat ei dignooseista tiedä yhtään mitään eikä tarvitsekaan, ne on tohtoreiden asioita. " ???

onko tosiaan näin ? entäs sitten potilaat, eikö heidänkään tarvitse vaivaansa tietää ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 19:59

Pölykeuhkosairaus, joka varsinkin lääkäreille uusi haastava nimihirviö, tästä tulivuorituhkasta syntynyt jutska (vulcanos), osaksi kreikkaa ja osaksi latinaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.04.2010 - 20:27

Monikohan lääkäri tuon osaa kirjoittaa? Onneksi diagnoosit ovat myös numeroilla - varmaankin juuri tuon takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 21:11

Mutta niitä numeroita, ei edes hoitohenkilökunta aina tiedä, mitä tarkoittaa.

Lähteet:
oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2010 - 10:57

Niin no lääkärin ei tarvitse tuota nimihirviötä kokonaan kirjoittaa, Suomessa sen voi kirjoittaa journaliin ihan suomeksikin ja diagnooseilla on aina numerot. Hoitajat ei dignooseista tiedä yhtään mitään eikä tarvitsekaan, ne on tohtoreiden asioita. Tuo on vain yksi nimihirviö, yleensä sairauksin nimet ovat ihan järkeenkäypiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2010 - 15:50

En tiedä, mikä sairaus on kyseessä mutta yritin huonolla menestyksellä lausua tuota sanahirviötä.