Hallitsetko jokamiehen oikeudet? Mitä saat tehdä, mitä et saa tehdä.

Avainsanat: jokamiehen oikeudet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.04.2010 - 20:14

Laki sanoo näin;
www.laki24.fi/ymas-naapurit-...eudet.html
Olen luullut rajallisemmiksikin ne!
Kyllä teen tarpeeni metsässä puun juurelle. Hätä ei lue lakia!
(Kuuluu ketun perusoikeuksiin)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.04.2010 - 18:04

en väitä hallisevani, mutta suurinpiirtein tiedän ja noudatan,
jos jostain ongelma tulee, vastauksen voi vaikkapa löytää www.ymparisto.fi sivuilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 18:17

luulisin aika hyvin hallitsevani, eipä ole asiasta ainakaan käräjöimään joutunut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 18:23

Marjoja ja sieniä saa kerätä toisen metsästä, mutta ei ihan nurkkiin saa mennä ,koska jokaisella on piha aluetta.Valkeeta kuten nuotioo ei saa tehdä toisen metsään ja maille.Jos on joku erityinen siihen tarkoitettu paikka, kuten vaellus retkillä on, silloin sallittua.Risut ,oksa, kävyt, sammaleet yms.niitä ei pidä mennä keräämään ilman lupaa.Metsänomistaja voi kieltää maastopyöräilyn.Ei ole jokamiesoikeuteen kuuluvaa.Leiriytyä ei saa,ilman lupaa, yksityisille maille.Jos on joku puutarahatila,
jossa laajat alueet puutarhana, niin ei saa mennä ,ulkona jokamies oikeudesta.Äänekkäästi käyttäytyminen ja häiriöö ei saa tuottaa luontoon.Roskaaminen kielletty. Kunnioittaen, luonnon ehdoilla kulkeminen.Sallittua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 19:30

Voi olla tilanne muuttunut. Muistan vain vanhat määräykset. Pitääpä tarkistaa tuolta palisanterin linkistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.04.2010 - 21:21

Ne on niin simppelit, että jokainen ne hallitsee, tai pitäisi hallita ainakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 21:34

.
En tiedä jokamiehen oikeuksista enään, en luule niitä tarvitsevani.
Ilmankos se tukkimetsä niin vantterasti kasvaa, Jumppis on juurella kyykkinyt.
Ketuillahan on muitakin kyviä ominaisuuksia, olen kuullut.

Lähteet:
oma ajattelu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 22:55

Kävin vielä tarkastamassa olisiko jotain muuttunut, mutta hyvin osaan edelleen. Jos ei kaikkea muista, niin maalaisjärjellä pitäisi luonossa liikkuessaankin pärjätä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2010 - 02:08

hallitsen,.,thaimaassa ei ole ns. jokamiehenoikeutta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2010 - 08:46

Kyllä mielestäni, myös jokamiehen/naisen velvollisuudet, sillä niitäkin on. Terveellä järjellä ja jokamiehen oikeuksilla on aikamoinen yhtäläisyys. Mitä marjojen poimintaan tulee, näköetäisyys on raja. Tietysti niillä jotka eivät maata/metsää omista, voi olla erilaisia sovelluksia asiasta. Suomessa jokamiehen oikeus on Euroopan väljimpiä, lieneekö lakeja muutetu vastikään, en tiedä varmasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.04.2010 - 14:12

Uskon hallitsevani. Saan poimia metsästä marjoja, mutta en toisen kodin pihapiiristä. Onkia saan laituriltani, virveliin tarvitaan kalastuslupa.