Kun on kyse linja-autosta, joka stadissa on dösä ja mansessa nysse niin mikä se on turus?

Lisätty: 27.04.2010 - 01:47

Tämä tuli tyttäreni kanssa puheeksi kun hänen kihlattunsa on bussikuski

Avainsanat: aukkoja tiedossa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.04.2010 - 06:59

Juu "linkkari". Kaupungin liikennelaitoksen bussit ovat väriltään keltaisia. Puhutaan nimillä "keltsu" ja "keltainen vaara". Ratikka oli myös "keltainen vaara". Näitä käyttää vanhemman polven turkulaiset.

Nykyään puhutaan usein nimellä "bussi".

Lähteet:
muistilokero

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.04.2010 - 02:41

Bussista puhun itse ja niin tekee myös avomies, joka on syntyperäinen turkulainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 06:30

Linkkariksi myös kutsuttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 07:57

Joskus aikoja sitten Turun kaupungin oman liikennelaitoksen bussit tunnettiin värityksensä takia nimellä "keltainen vaara". Samalla keltaisen sävyllä oli maalattu myös kaupungin raitiovaunut. Kyseiset raitiovaunuthan hävitettiin katukuvasta jo vuosikymmeniä sitten, valitettavasti.
Nykyäänhän Turun bussit ovat pääosin liikennöitsijöiden omissa väreissä, eli väreissä riittää. Kaupunkihan on aloittanut kampanjan bussien uudelleen värityksestä. Uudella, keltaisen ja valkoisen yhdistelmällä maalattuja busseja näkyy jo katukuvassa, ainakin viimeksi kaupungissa käydessäni niitä seisoi pysäkeillä torin varrella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 07:58

lintsikka, bussi, keltsu , tlo ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 08:47

Bussista minä puhun, ja olen syntyperäinen Turkulainen, ennen sanoin keltsikka kun oli niitä keltaisia busseja paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.04.2010 - 09:09

Mansen kuuluisin nysse:
Kuuluu ryske, nousee sauhu.
Tulee linja-auto jossa lukee
Väinö Paunu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 11:08

nysse..........
ku turkulaiset sanoo nysse tulee ( nyt se tulee ).
tää nyt on tätä turkulaisten juttuja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.04.2010 - 11:15

Eivät ainakaan sano onnikka. Se kuuluu johonkin savon seutuun, kait.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 11:50

Kehtaan sanua:
Onnikat kulukevat Oulusa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 11:54

Kyllä Keski-Suomessakin Joskus puhuttiin Björvistin onnikoista.Olisiko vuodet ollut 1950 -ep.

Lähteet:
oma muisti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 12:27

Linjuri.

Lähteet:
itse turkulainen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.05.2010 - 18:01

bussiks mä ainaki vaa kutsun.