Keittiöremontin toimintajärjestys?

Kotimme keittiö on remontin tarpeeksi. Ongelma tässä on se, että siellä pitäisi uusia sekä seinäpanelointi, kaapistot että lattia emmekä tiedä, mikä tehdään ensin. Ensin pois otettava toki puretaan, mutta tehdäänkö uusi lattia vai uudet kaapistot ensin? Tuleeko se uusi lattiamateriaali siis myös kaapistojen alle?

Toinen hämmennystä aiheuttava kysymys on, että miten laatat saa pois lattioista. Pitääkö ne piikata, kuten betoni, vai onko jotain tapaa, jolla voimme tehdä sen itse? Entä miten kauan aikaa uuden laattalattian kuivumista varten pitää varata?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.04.2010 - 08:46

Useimmiten lattiamateriaali tulee myös kaapistojen ja keittiökoneiden alle. Jos kaapistot ovat sokkelin kanssa (siis ei jalkojen kanssa), niin lattiamateriaali voidaan jättää pois, jolloin sokkelin alareunaan tulee normaali jalkalista. Toki jälkimmäisessäkin tapauksessa lattiamateriaalin voi tehdä kaapistojen alle. Täytyy myös huomata, että koneita (liesi, jääkaappi, astianpk) joutuu usein liuuttamaan pois paikaltaan esim. pölyjen poiston takia, jolloin lattia on parempi olla peitetty koko keittiön alalta.
Vanhan laatoituksen voi toki itsekin poistaa käsipelillä (moskalla ja taltalla, siis sellaisella pienllä lekan tapaisella ja talttaraudalla). Niitä ei juurikaan ehjänä irti saa eikä kannata yrittää. Irtoaa siis palasina. Ammattimiehet tietysti tekevät sen sähköpiikkausvasaralla (jossa talttaterä), kun tehokkuus on valttia.
Jos uusien laattojen alle tulee ohut liimalaasti, niin kuivuu parissa päivässä. Säkissä on kyllä kuivumisaika kerrottu eri paksuuksille. Itse saumausmassa levitetään, vasta parin päivän päästä. (Olkaa tarkkoja saumalaastin väristä, koska laattalattian ulkonäköön ei vaikuta vain laatan väri, vaan myös sauman väri.)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.04.2010 - 06:32

Kyllä huoneessa lattia kuuluu olla seinistä seniin. Jos kalusteesi ovat jaloilla seisovaa mallia niin miltä aluset mahtaa näyttää? Loput onkin sitten ammattisalaisuutta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 08:01

Kyllä ne ammatti-ihmiset missä järjestyksessä kämppäädi laittavat. Ole huoletta.

Lähteet:
oma ajattelu

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.04.2010 - 09:03

Jos on noin paljon remontoivaa ja epävarmuutta, kehoittaisin käymään lähimmässä K-raudassa tai vastaavassa kyselemässä neuvoja, tai ottaa ihan yhteyttä alan ammattitekijöihin.
Googlettamallakin toki saat paljon tietoa, kun kyselet siltä asiakohtaisesti.

Lähteet:
Oma miete

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 09:57

Jos on varaa remontoida koko keittiö, niin ota joku tekemään se. Palkkakustannukset menevät kotitalousvähennyksen piiriin. Minulla oli kaveri yhden päivän. Laittoi kaapistot ja seinälaatat paikalleen. Veloitti 10 tuntia ja maksoi 350 €. Itse sitten laitoin lattian ja muut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 10:14

laita lattia seinästä seinään. laattojen irrottamisen voit hoitaa itsekin. vuokraa pienehkö piikkauslaite ja pääset huomattavasti edullisemmin kuin palkatessasi jonkun. jos laatat on laitettu mooseksen aikaan - voit saada ne irti jopa ilman piikkausta. silloin muinoin oli jotaan liiman tapaista ja minä olen törmännyt näissä tapauksissa siihen että lähtee napsuttelemalla irti.
lattian kuivuminen on vähän liukuvaa. katso tuotevalmistajan suositukset materiaaleista ( kiinnitys laasti ja saumaus laasti ) ja jos varaat 3-7pv niin normaalioloissa lattiasi pitäisi olla ok.
meillä wc´n lattialla pääsi kävelemään kahden päivän päästä ja sitten meni tovi ennenkuin sain aikaiseksi saumata. senkin jälkeen pari päivää odottelua oli ok.
onnea remppaan. käyttäkää järkeä ja kyselkää kaupoistakin - sieltä saa ihan ilmaista neuvoa kun menee ostamaan jotaan laastintynkää tms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 12:05

Kutsu paikalla joku kotien stailaaja,tosi ammattilainen.Turha alkaa itse hommiin mitä ei taida,tulee vain sutta,joka maksaa enempi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 12:26

Samaa mieltä PateT:n kanssa. Älä usko niitä remontti-reiska ohjelmia, pipariksi menee. Ota ammattilainen avuksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 12:31

Keittiöremontin voi tehdä itse, pitää vain olla kunnon ohjeet ja aikaa toteuttamiseen. Tein itse oman keittiörempan vuorotteluvapaan aikana. Kaikki alkoi seinien tasoittamisesta, jossa vanhojen kaapistojen takana oli aikalailla eroa. Tämä on tärkeää paitsi kaakeleiden laiton kannalta, myös kaapistot saadaan istumaan ilman kommervenkkejä. Seuraavaksi katon ja seinien maalaus, lattian asentaminen ja kaapistojen asentaminen. Lattia täytyy laittaa koko alueelle jo senkin takia, että kaapistot saadaan istumaan eikä taaskaan tarvita niitä kommervenkkejä. Itse en halunnut sokkeleita, vaan jaloilla seisovat kaapistot: mielestäni ovat kivemman näköiset ja helpommat pitää puhtaana. Viimeiseksi tein laatoituksen ja saumaukset. Kuulostipas helpolta, mutta vaatii kärsivällisyyttä ja suunnitelmallisuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 14:08

Meillä uusittiin keittiö vajaat 3 vuotta sitten eli Puustelli suunnitteli, ja heidän kauttaan tuli työ. En tiedä missä järjestyksessä tekivät, tai paremminkin en muista. Lopputulos on erinomainen.
Kannattaa todellakin teettää ammattilaisella, tarjouksia muutamalta firmalta. Itse ei kannata tehdä ellei sitten ole ammattilainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 15:48

Katosta et maininnut mitään, mutta jos sekin on tarkoitus kunnostaa, niin se ihan ensin. Sitten mahdollinen seinien maalaus, lattian laitto, kaapistot ja koneet paikoilleen ja viimeisena panelointi ja listoitukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.04.2010 - 17:46

Kannattaa pyytää tarjouspyynnöt alan liikkeistä, ja kilpailuttaa.