Miten telkkä lentää pönttöönsä?

Avainsanat: telkkä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.04.2010 - 07:09

Meillä ainakin pää edellä!
Kyllä meillä emo maasta käsin komentaa ne hyppäämään ja ohjaa suojaan kun muksahtavat maahan yksitellen. Monta pesästä lähtöä olen kuvannut.

Tässä yksi kerta; picasaweb.google.fi/jumppis2...d2x86D-Cw#

Kysyjän kommentti

Pää edellä ja vähän ennen pöntön suuta kääntyy selälleen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.04.2010 - 23:22

Kyllä telkkä lentää vauhdilla pöntttöönsä. Sen pöntön aukon edessä ei saa olla paljon esteitä ja aukkoa ei saa tehdä kovin isoksi, ettei näädät pääse sinne, näinköhän oli kun selasin googlea.
Sit kun on poikasten lähtöaika pesästä, niin äiti vai isä telkkä viskelee ne pesästä nopeasti
veteen tai ainakin lähistölle. Sitä varten on pöntötkin laitettava lähelle rantaa.
Se tuli nyt telkästä sanottua ja opittua

Lähteet:
google muotoilu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2010 - 23:37

Sirkkaliisa sen jo kertoikin että vauhdilla majaan je poikaset aikanaan heitellään sieltä pois. Aika raa-an näköstä meininkiä. Pöntön on oltava melko suuri ja mieluiten kelosta tehty

Lähteet:
Omat havainnot

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.04.2010 - 09:19

Suoraan ja vauhdilla. Olen sen nähnyt ja on hurjan näköistä meininkiä. Ja poikaset hyppäsivät ihan itse sieltä alas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 10:58

vauhdilla telkkä pesäänsä lentää vaikka pesän suuaukko ei järin suuri olekkaan.Asiasta poiketen tuli mieleeni juttu nuoruudestani,kun en suostunut miehelle,hän sanoi minulle,että pidä sitten vaikka telkänpönttönä,no nauruksihan se sitten meni ja naurattaa vieläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 11:13

Suoraan kovaa vauhtia ja pää paukahtaa takaseinään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 11:35

Vauhdilla - kops! Onhan niitä mustia täpliä maalattu rantapuihin ja kerätty telkät pakkaseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 18:48

Mulla on tässä telkkäpariskunta joka vuosi.Kovasti se lentää sinne pesäluukulle ja puikkaa sisälle. Täällä emo viekoittelee poikaset alas pellolle,sit kiireesti lampeen.Söpöläisiä ovat.Hellässä huomassa ja hoivassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 22:16

vähän samaan tyyliin kuin naapurin isännällä oli tapana kotiutua kaljaretkiltään, suoraan pää edellä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 23:13

Vauhdilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2010 - 12:32

Minulla on hauska juttu tosta telkästä. Oli varmaan vähän sekoileva yksilö. Alkoi tehdä pesää meidän pihalla olevaan ämpäriin.Meidän ihmisten oli pakko puuttua rakennuspuuhiin. Laitoimme ämpärin korkealle( Meillä oli silloin kissa), alapuolelle laitoimme tynnyrin, jossa oli vettä.Aikansa se puuhasteli pesän kimpussa, mutta jätti yht´äkkiä rakannustyön.Seuraava havainto oli, että se tuli piipusta ulos aivan nokisena ja likaisena. Ajatteli varmaan tehdä varapesän piippuun.No teimme sitten lopullisen stopin tälle nokikolarille. Ohjailimme mustiaisen lentoon ja sinne se sitten kaarteli kohti järveä.Joku lintubongari varmaan pudotti kiikarinsa. Oli se niin koomillisen näköinen lintu.