Porkkanan juuri ei alunperin ollut oranssi..tiedätkö mitä legenda kertoo siitä ja mikä on siis oranssin porkkanan kotimaa?

Lisätty: 24.04.2010 - 07:31

Legenda kertoo, että porkkanan väri kehitettiin oranssiksi, koska se on erään maan kuninkaallisten tunnusväri. Vieläkin hollantilaiset käyttävät sitä esim. jalkapallojoukkueen pelivaatteiden värinä...minullakin on oranssi verkkaritakki jonka selässä on musta teksti Holland.

Avainsanat: porkkanaa popsi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.04.2010 - 00:59

Alun perin viljeltiin porkkanaa, joka oli purppuranpunainen, keltainen tai valkoinen. Kuumilla alueilla keltaista ja punaista porkkanaa viljellään edelleen. Viileillä alueilla oranssiporkkana on yleisin. Suomessakin voidaan viljellä violettia, keltaista ja valkoista porkkanaa. Oranssiporkkana jalostettiin 1700-luvulla Hollannissa. Useimpien juureskasvien tavoin porkkana on kaksivuotinen kasvi. Ensimmäisenä vuotena, itämisen jälkeen porkkanalle kehittyy syvälle ulottuva pääjuuri. Sen jälkeen alkaa paksuuskasvu, joka jatkuu koko kasvukauden. Porkkanan syötävä juuri on mukula, jossa on lieriömäinen puuosa ja sen ympärillä jälsi ja kuori. Siihen kertyy paljon vararavintoaineita. Jos porkkana jätetään maahan yli talven, se käyttää toisena vuotena nämä vararavintoaineet korkean varren, kukkien ja lopulta siementen kasvattamiseen. Siihen muodostuu samantapainen sarjakukinto kuin muillakin sarjakukkaiskasveilla, esimerkiksi koiranputkella. Mutta samalla juuri menettää kaikki siihen varastoituneet aineet. Sen vuoksi porkkanat nostetaan maasta jo ensimmäisen vuoden syksyllä, paitsi jos niitä kasvatetaan siementen tuottamiseksi.
Aikaisemmin porkkanaa on käytetty myös väriaineena. Sen lisäksi porkkanaa on käytetty lääkekasvina, sillä se sisältää A-vitamiinia ja seleeniä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.04.2010 - 19:41

Viljelykseen porkkana otettiin ensimmäiseksi Keski-Aasiassa, mahdollisesti Afganistanissa

legenda?

niin oranssi porkkana kyllä jalosteltiin Alankomaiden puutarhoissa ja on siis sieltä kotoisin, mutta en vieläkään muista kuuleeni yhtään siihen liittyvää legendaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 20:35

On yksi legenda, porkkanaa rouskuttamalla näkee pimeässä......

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.04.2010 - 19:15

Olet jälleen laittanut vastauksen, luenkin sitten vain oppimismielessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2010 - 19:59

Punainen ruusu ja keltainen narsissi ovat oranssin porkkanan kotimaa. Luulisin ainakin näin.