Pitäisikö myös ulkolaisista viinapulloista alkaa maksamaan pantti, ettei ne päätyisi tuonne luontoon?

Minä ainankin kannatan ajatusta,mutta en tiedä oisiko se mahdollista.

Avainsanat: pullo pantti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2010 - 09:55

Hyvä idea. Ulkomaisista viinapulloista voitaisiin periä tullissa haittamaksu, joka palautettaisiin pullon palautuksessa. Hyttiin tulevat laukut joka tapauksessa läpivalaistaan, joten maksulta ei voisi välttyä. Tähän vain pitäisi sitten valjastaa kyllä koko maailman tullisysteemi. Voi mennä vaikeaksi.

Toinen vaihtoehto olisi maksaa palautus joka tapauksessa, sillä enemmän myös rahallista haittaa rikotut pullot saavat luonnossa aikaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.04.2010 - 10:01

Mitekähän tuo pantinkeruu/haittavero totettaisiin esimerkiksi Viron lauttojen tulosatamissa ?

(saattaisi olla melko kallis eko-teko)

taitaa se ainoa järkevä tie olla kasvatus ja valistus, lasinkeruuseen kaikki ne pullot ja purnukat jotka eivät pääse uudelleen käyttöön (näin pääsevät uusiokäyttöön)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 11:14

Idea on hyvä, mutta ei se taida onnistua vielä vähään aikaan.
Ostaisinkohan naapurilta 10 sentillä palautuskelvottoman pullon?
Hyvä kun saisivat muutenkin lasit eriteltyä omaan keräyspaikkaansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 12:04

Eipä taitaisi toimia, hetihän sitä tuolla kävellessä joka ainut joka näkee pullon tai tölkin ja katsoo onko se palautustölkki tai-pullo, ottaa sen jos saa palautusrahan, mutta jättää siihen jos ei saa.
Tämä sopii siihen luonnon roskaamiseen minun kuin monen muunkin kohdalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 12:17

Taitaa olla käytännössä miltei mahdotonta mutta jos kaikki tekisivät kuin minä niin ei ongelmaa olis......;-)Olen meinaan eräänkin pantittoman pullon kumonnut mutta aina huolellisesti kierrätän ne oikeaoppisesti lasinkeräykseen.Samoin olen tarkka kaikista metallitölkeistä ja pahvitavarasta,että ne menevät kierrätykseen.

Lähteet:
Koirankakka maatuu,lasi ei

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 13:34

Kyllä sen takia että kaikki lasit kerättäisiin luonnosta pois.Menisivät sinne mihin kuuluuvat.Ei se pantti mikään iso ole kuitenkaan mutta kannustava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 13:55

En tiedä pantista... Mutta pantittomat lasipullot voisi laittaa lasinkeräykseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 13:59

Jos ihmiset haluavat, keräys toimii nykyiselläänkin. Ei mitään veroja lisää, kuinka ne kerätään, silloin kun jossain ulkomaan lentokentällä ostat pullot vai? Viinaa en osta mutta viiniä tulee ostettua jokaisella matkalla.
Kyllä meillä viedään myös ulkomaiste pullot Alkoon vaikka maksua ei niistä saakaan.
En vie pulloja myöskään lasinkeräyspisteeseen kovinkaan usein ,mutta jos vien, rikon ne kun heitän alas "säiliöön".

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.04.2010 - 18:54

Hyvä ide se olisi, pulloputsarit veisivät nekin mielellään pullopalautukseen. Olen muuten aina ihmetellyt miten voimattomaksi ihminen menee heti pullon tyhjennettyään. Jaksaa sen kyllä sinne puistoon täytenä kantaa, mutta pois ei sitten millään.