Mitä merkitystä oli kelloilla ja kulkusilla entisajan ihmisten elämässä?

Lisätty: 23.04.2010 - 14:55

yle.fi/uutiset/kulttuuri/201...origin=rss

Avainsanat: aika rauta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.04.2010 - 13:37

Rauta-ajan ihmiset kertoivat kulkusilla sosiaalisen asemansa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.04.2010 - 09:04

jostain eilisestä uutispätkästä jäi mieleeni että tästä asiasta joku oli juuri väitöskirjankin tehnyt

puolella korvalla vain juttua kuuntelin .. ainakin ne kertoivat kantajansa sosiaalisesta asemasta yhteisössä

(siihen aikaan ei ollut Vuittonin reppuja joilla nykyään välitetään samaa viestiä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 09:11

Kilisee, kilisee kulkunen.....
Aisakello helkkää, loistaa tähdet kuu..

Rekiretkellä niitä kuunneltiin. Nostalgiaa parhaimmillaan.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 09:18

Kenellä oli eniten kelloja ja kulkusia oli myös varakas,näin ymmärsin,mutta lehmällä on kellokaulassa,että ihminen tietää missä lehmät ovat,ehkä kellot pelottivat myös petoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 10:54

Kertovat että vahinko ei tule kello kaulassa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 11:26

Lapsuudestani muistan serkkupoikani, joka oli paimenessa ja käytti hyväkseen aurinkokelloa, siis luonnossa olleessaan. Hän tiesi jonkun määrätyn kiven luona olessaan paljonko kello kulloinkin on
Se oli noin aika ja kyllä lehmät kotiin tuotiin oikeaan aikaan.Siinä oli puu mukana ja sen varjon perustella hän sitten osasi toimia kellon mukaan. Ei silloin ollut lapsilla, ei aikuisillakaan rannekelloja jokaisella.
Ukillani oli vanha taskukello.
Kulkusesta en muista muuta, kuin, että joulukirkkoon ajeltiin oikein reessä vällyjen alla.
Tiuku ei ollut aisassa, vaan en muista miksi sitä puukaarta sanottiin(oliko se valjaiden mukana oleva luokka)
joka laitettin hevosen ylle, ja se soi oli helinää ja kilinää. Tämä ei nyt ihan rautakaudella ole tapahtunut.
En ihan niin vanha ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 12:50

joku hämärä kuva on kans tuolt karjalasta .. mut en muista , et minkätähden on nuo tiut oven vieressä , jos joku tietää saa vastata .. minullakin on , mutta en yhtään muista miksi , ne tiuttu ovat ollut oven vieressä iä ja ajat .. jot niiden tarkoituskin on jo hämärtynyt ... mieheni otti ne pois ja meinasin saada slaakin.. hän luuli ne kuuluu jouluun, mutta eivät kyl kuulu ... mut mihin ihmeeseen ne sit kuuluu tai mikä tarkoitus niiläkin sit mahtaa olla .. ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.04.2010 - 18:37

Jospa nuo maahisia ja muita kummajaisia pelottelivat niillä kelloillaan. Lehmillä niitä käytettiin siksi että kuultiin missä päin karja laidunsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.04.2010 - 19:41

kyllä ne olivat äänimerkkejä että joku lähellä - lähestymässä - astunut sisään jne.