Rytkösen viisauksia näin torstai-illan kunniaksi.

Jos vuan kantti kestää,
niin pistä tikapuut taevasta vasten.

Voep hyvinnii olla,
että epäonni ee ollu oma vikas.
Vuan se on kyllä ihan varmasti
oma vikas, jos jiät vänisemmään
etkä kapase jaloelles.

Elä mäne sanomaan kellekkään,
että se ee suata jottae urakkoo tehä.
Sekkii homma voep olla tarkotettu
jollekkii nimen ommaan semmoselle,
joka ee tiijä mahottomasta mittään.

Märkäpä ee vettä pelekee.

Joka vuan ärvöttää ja juilottaa eekä
kuunaan iliveile pätkeekään, on haavassa
jo paljo ennen ku oekeesti etes henki lähtöö.

Olavi Rytköstä lainatakseni.

Avainsanat: olavi rytkönen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2010 - 19:59

Täs lisää jokaiselle jotakin saa valkata vapaasti ....
Savolaisia viisauksia
(Olavi Rytkönen)

Naara itelles ennen kun muut kerkiää.

Et ossoo naatiskella jootilaesuuvesta jos sinulla ee oo paljo töitä.

Anna kaekkes vuan elä periks.

Huominen on monesti viikon kiireisin päevä.

Naurattele ja suat kaverija, ärvötä nuama rutussa niin saat ryppyjä.

Leoka pystyyn kun tulloo kova paekka, pyssyypähän aenae suu kiinni.

Elämän tarkotus on murheen karkotus.

Ne tekköö jotka ossoo, jotka ee ossoo ne arvostelloo.

Joka ihteesä luottaa, se kykysä tuploo.

Menestys on ku pieru, muu ku oma ee hyvälle haese.

Lisätty: 22.04.2010 - 20:01

voin kyllä sanoa, et viisas mies tuo RYTKÖNEN..kyllä .on...:)

Kysyjän kommentti

Kiitos. Minä kuuntelen OR:stä aina lauantaiaamuisin. Hauska ja viisan mies on, ei voi kuin myöntää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.04.2010 - 18:19

Olavi Rytköstä on google täynnä, on kielellisten kiemuroiden runoilija ,konkari, juontaja, tapahtumaveijari.
Ohjelmapalveluyrittäjä . asuu Kuopiossa.
Eihän tässä Ida kysymystä esittänyt, lienekö mainospala.
Onhan runossa opettelemista ja näkyy niitä runoja olevan lisääkin, onko lie kirjan viäntänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 20:22

Tässä ois Idalle Rytkösen keikkalista, ja muillekin joita tilaisuudet kiinnostavat:

2010 ainakin nämä keikat jo sovittu ja lisää tulee...

la 1.5 Kuopion tori, kaikkien puolueiden Vappu.
pe 14.5 Kuopio, Albatrossi, Silkkaa Hyvyyttä -Kuopion kuorosota-kuoron hyväntekeväisyystapahtuma
pe 4.6 Siilinjärven Paikallisosuuspankki, toritapahtuma Männistössä
pe 4.6 Huhmari Polvijärvi, yksityistilaisuus
to 10.6 Kuopiohalli, Kielonpäivän juhla
to 1.7 Poetry slam- SM-karsinta, Radio Suomi
2.-3.7 Sonkajärvi,Eukonkannon MM-kisat
to 8.7 Poetry slam- SM-karsinta, Radio Suomi
to 15.7 Poetry slam- SM-karsinta, Radio Suomi
to 22.7 Poetry slam- SM-karsinta, Radio Suomi
to 29.7 Poetry slam- SM-karsinta, Radio Suomi
to 5.7 Poetry slam- SM-karsinta, Radio Suomi
pe 6.8 Kuopio, Satama Jazz&Blues
la 7.8 Kuopio, Satama Jazz&Blues
to 12.8 Poetry slam- SM-karsinta, Radio Suomi
to 19.8 Poetry slam- SM-karsinta, Radio Suomi
to 26.8 Hki,Poetry slam- SM-finaali, Radio Suomi

POSITIIVISUUTTA SAVOLAESITTAEN

”Naaru pannoo veren kiertämmään, pullistaa rintuuksia, laakasoo aevoja ja pistää sisuskalut oekeeseen järjestykseen. Kokkeileppas. Paekollanna, valamiina, melekein kohta, NYT!”

Elämää ei edelleenkään kannata tuhlata turhaan murehtimiseen. Kun asenne on suunnattu päättäväisesti myönteisyyteen ja päivät saavat päävärinsä huumorista, on elämä aina vähintäänkin elämisen arvoista.
Savossa tämä totuus on pitänyt kutinsa iät ja ajat eikä se ole uhattuna edes uudella vuosituhannella. Tämän huomaa niin ihmisten käytöksestä kuin kielestäkin. ”Kun oekeen mukavasti sannoo mutjaattaa, herkijää hättäesempikii tyhjee hupattamasta”, tietää kansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 22:05

Edesmennyt äitini esitti mielellään Kalle Viänäsen runon, jossa kaksi pyykkäriä oli rannalla. Esitys kirvoitti aina raikuvat naurut ja hyvän tunnelman. Runoa en muista, mutta löysin Viänäsen "Elä hättäile" runon. Olokeepa hyvät.

Elä kiireellä immeinen ihtees pilloo,
hermos jos männöö, onko siitä illoo?
Elä pikajunan vaahtia hössötä aena,
vuan päevälläkkii joskus piäs pehkuu paena.
Toppuuta joskus tuo tulinen tahti.
Kokkeele mittee on tuo ruokalevon mahti!
Kohta jo huomoot kuinka oes sommoo,
katkasta virta, antoo hermoille lommoo!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 00:19

Elämä lyhyt, Rytkönen pitkä.
Nimittäin ikäinen, koska nauru pidentää ikää. Hauskat jutut ja tarinat ovat minun mieleeni.
Vesi ei oo hyväks ku veneen alla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 08:45

Huhhuh... ei varmaan laskeudu tänne etelärannikolle lurituksineen!