Tässäpä vasta varsinainen kysymykseni. Kuka saa ja voi käyttää pippuri/paprikasumutetta? Onko luvan varainen?

Lisätty: 23.04.2010 - 07:47

Katsotaan mitä työnantaja nyt tekee. Siihen asti turvaudun todellakin hiuslakkapulloon.

Avainsanat: puolustus ase

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2010 - 18:50

Ja kyllä se perinteinen hiuslakkapullokin auttaa.

Kysyjän kommentti

Kiitos hyvästä vinkistä. Olemme ottaneet sen jo käyttöön.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.04.2010 - 16:56

Minun mielestäni se on luvanvarainen, sen saa henkilö, joka on työnsä puolesta oikeutettu käyttämään sitä. (Vartijat, yövalvojat ym.), jopa lipuntarkastajilla on pippurisumuttimia käytössään.
Jos Sinä esim. olet yövalvojana laitoksessa tms, yksin voit anomuksesta saada sellaisen.
Kyllä tuolta googlesta löytyy esim.aselaista paljon tietoa.Minä en osaa kopioida noita linkkejä, voisinhan laittaa Sinulle vastauksen, että näin on lue tästä, mutta minusta se ei ole kiva tapa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 17:14

nimismiehen luona sitä on ensin käytävä, sieltä se lupa heltiää

sellaisen sumuttimen, josta jotain hyötyäkin on, hankintaan ja hallussapitoon tarvitaan poliisiviranomaisen lupa (asiasta tarkemmin poliisin linkissä)

www.poliisi.fi/poliisi/home....endocument

jos muuten et tiedä, niin se nimismies ainakin osaa neuvoa mistä sellainen vehje kannattaa hankkia

(paljon on kuullut niitä tarinoita Mustamäen torilta ostetuista halvoista sumuttimista joita ei edes kissa kavahda, hyöty niistä on olematon, mutta luvaton hallussapitokin rangaistava teko)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.04.2010 - 17:37

Poliisiviranomaisilta voit kysellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 20:04

Poliisi viranomainen myöntää luvan sumutteen hallussa pitoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 00:13

Poliisilta luvan saa. En ole mistään lukenut, että keneltäkään tuota lupaa olisi evätty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.04.2010 - 09:02

Poliisiviranomainen antaa luvan, mm. vartijat saavat sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.04.2010 - 18:09

Kuuluu luvanvaraisiin turvajuttuihin.