Suomessakin vietetään Lucian päivää, johon on vielä pitkä aika. Mutta missä alkuperäinen Lucia vaikutti?

Avainsanat: lucian päivä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2010 - 10:11

Lucian synnnyinkaupunki on Sisilian Syracusa. Siellä on Duomossa Lucialle pyhitetty kappeli, oli tosi tunnelmallinen. Kappelissa on hämyinen tunnelma, kynttilävalaistus.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.04.2010 - 23:56

Lucia syntyi Sisiliassa Syrakusassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2010 - 23:57

Italiassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 07:55

Luciaan liittyvät legendat ovat peräisin tämän kotimaasta Italiasta. Ensimmäinen pohjoismainen tieto Lucian päivän vietosta on Ruotsin Länsi-Götanmaalla vuodelta 1746. Perinnettä vietetään jonkin verran myös Tanskassa ja Norjassa sekä amerikanruotsalaisten parissa. Ruotsissa nimitys ”lille jul” (pikkujoulu) on liitetty Lucian päivään. Lucian päivän viettoa on kutsuttu ruotsalaiseksi lisäksi kansainvälisiin juhlatapoihin.

Nykyisissä juhlatavoissa Lucian päivän kynttilänvalo saatetaan tulkita auringonpaisteen ja esimerkiksi ihmisten välisen lämmön vertauskuvaksi.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Lucia-neito

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 08:07

Minä olen tavannut vain Reeperbahnilla Lucian.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.04.2010 - 08:19

Tällaista tietoa pyhästä Luciasta:
www.saunalahti.fi/arnoldus/lucia.html

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 15:01

Lucian syntymäpaikka on Sisilian Syracussa.
Tasa-arvolaki ei päde tässä, Ruotsissa äänestivät joku vuosi sitten pojan Lucia-neidoksi, mutta
sepä ei käynytkään.

Lähteet:
google osin