Mikä on helvetinkiven toinen nimi?

Avainsanat: helvetinkivi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.04.2010 - 01:12

Laapiskivi eli helvetinkivi (lapis infernalis) on valkeaa veteen liukenevaa suolaa

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 22.04.2010 - 08:10

Enpä ollut ennen moisesta kuullutkaan:
fi.niilopedia.org/wiki/Helvetinkivi

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 08:21

Helvetinkivi eli Lapis, lapis infernalis tai hopeanitraatti (AgNO3) on kemiallinen yhdiste, joka koostuu Ag+- ja nitraatti-ionista (NO3-). Sitä käytetään sivelemiseen varpaankänsille, syylille, liikalihalle yms. ja iholle ruusuajettumissa sekä kurkkumädässä yms. Iho kostutetaan vedellä ennen kuin siveleminen toimitetaan keveällä kädellä. Jos joku varomattomuudesta tai muusta syystä olisi sattunut nielemään palasen lapiskiveä, on hänen heti nautittava 2 teelusikallista keittosuolaa lasillisessa vettä ja hetkisen kuluttua yhden oksennusjuurijauhelman.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 08:27

En ollut minäkään kuullut Lapiskiven toista nimeä aiemmin. Lapsuudessani syylät hoidettiin Lapiskivellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2010 - 11:29

Lapis tunnetttiin jo kakarana ollessa syylien hoitoon käytettiin, en ala koostumusta hakenmaan,
viisaammat suorittaneet kopioinnin.