jos lähisukulaisesi olisi tehnyt tahallisesti ta tahattomasti henkirikoksen, valehtelisitko hänen puolestaan?

todistamaan menessäni antaisit väärän valan, tai keksisit alibia jne.

(tää on vaan tämmönen päähän pilkahdus kysymys)
(ei ole siis omia henkilökohtaisia kokemuksia asiasta)

huomatkaa sana JOS, en tarkoita kysymykselläni, että täällä olisi rikollista porukkaa.
(toivottavasti minua ei ymmärretä väärin)

Lisätty: 02.09.2008 - 13:47

(( valperi )) tuli toiselle sijalle ))

Avainsanat: vala todistaja laki valehdella

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.08.2008 - 20:12

En voisi valehdella tällaisessa asiassa, sen joka tekee jotain noinkin pahaa pitää myös vastata seurauksista, vaikka olisi sitten kuinka läheinen tahansa. Syitä tekoon voi olla olla tietty useitakin, jos joku on provosoinut tms. tekemään ko. teon, silloin voidaan nämä katsoa lieventävinä asioina, se on sitten taas tuomareitten päätettävissä ammattitaidollaan, ei mun käsissä. En antaisi väärää valaa tai alibia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.08.2008 - 13:11

Tahallisesti: en varmasti.
Tahattomasti: nyt sanoisin en, mutta jos olis tilanne, en todellakaan mene vannomaan mitä tekisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2008 - 14:45

Vannomatta paras, sanon minäkin. Etenkin, jos rikos on esim. sellainen, jolla on auttanut toista (tarkoitan esim. kiisteltyä armokuolemaa).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2008 - 15:38

Tää on niitä juttuja joissa totuus tulee esiin vasta todellisessa tilanteessa.
Kuitenkin voi arvata, että senverran värilliset lasit sitä on itse kullakin päässä, että ihan oikeesti näkee asiat jotenkin kotiinpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2008 - 17:30

Sanon vain, että pelkäisisn. Olen nyt onnellinen , kun lapsena ei tuollaisia tarvitse miettiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.08.2008 - 08:09

Selvä kuin pläkki; en valehtelisi. Mutta turpani voisin kyllä pitää kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2008 - 12:34

Ei tarvitse valehdella,koska laki sanoo,ettei ole pakko todistaa puolesta eikä vastaan.