Mikä on "karhunkieli"? Puhuivat tuossa, että sitä joskus käytetään kotona. Minä en ainakaan osaa.

Lisätty: 20.04.2010 - 12:45

Ai joku siivous- ja pesujuttu. Minulla ei puurot pohjaan pala. Vesilukko pohjalle (puolen senttiä vettä ja nokare voita). Ilmankos ei ole tullut vastaan moista juttua. Luulin että se kieli on mur, mur, mur.

Avainsanat: karhunkieli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.04.2010 - 13:55

Mutaman kattilan olen saanut pilalle karhunkielen kanssa...Nyt olen käyttökiellossa ollut pitkään.Miksiköhän okoma on keksitty kun teräskattilat on entisiä puhdistuksen jälkeen?Onkohan mies-insinööri keksinyt sen....?

Lähteet:
Tuhoon tuomitut kattilat

Kysyjän kommentti

Samaa mieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2010 - 10:48

minäkin vierastan kaikkia siivousvälineitä

www.kaakelikeskus.net/sivu.php?id=231

urbaani sanakirja selvittää tämänkin perusteellisesti:

karhunkieli

Karkeapintainen vaahtomuovinen kuurauslappu, joka on tarkoitettu patojen, pannujen ja kattiloiden puhdistamiseen.

"Mä jynssäsin sitä pohjaanpalanutta kattilaa karhunkielel varmaan puol tuntii eikä siit tuntunu tulevan mitää."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 11:12

Karhunkieli on puhdistusväline, aika hyvä sellainen, saa mm. kattilat puhtaaksi (emaloiduille käy).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 11:27

Karhunkieli on karkea puhdistus lappu,jolla puhdistetaan likaa esim pohjaanpalanutta puuroa kattilasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 12:00

Ja mikäli karhunkieli ei tepsi pohjaanpalaneeseen ruokaan; laita astianpesukonejauhetta ja vettä kattilaan ja kiehauta. Itselläni kun tuota mainittua ainetta ei kotona ole, laitan kattilan likoomaan käsiastianpesuaineveteen (tätähän ei kysytty, mutta kerroinpa kuitenkin; asun savossa eli "kuuntelijalla" on vastuu..).

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.04.2010 - 13:23

Meidän nurkissa kuuluu hyvin usein - varsinkin silloin kun jonkun pitäisi jotain tehdä - tuota karhunkieltä. Aikamoista mörinää, murinaa ja tuhinaa kuuluu olevan. Erittäin vaikeasti ymmärrettävää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.04.2010 - 15:45

Joka kodin keittiöhengetär tietää mikä on karhunkieli. Sellainen kieli se on, ettei puhu ei pukahda.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 17:01

Karhea puolensenti paksuinen sieni.Keittiön altaiden pesuun rievunkera hyvä.Jos mulla kattilanpohjaan palaa ruoka kiinni.Puhdistan kattilan keittämällä hellalla siinä puolidesiä pyykkipulveria.Sit kansipäälle unohtaa sen siihen useaksi tunniksi.Sit harjalla pesee pois.Lähtee ilman raapimisia.Kattila kun uusi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 20:13

Toimii niinkuin Pata Pata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 21:08

Kaikkea mahdollista on tarjolla pyykinpesupulveri on hyvä juttu, mutta myös tuttu vanha ruokasooda toimii palaneen karstan poistamiseksi kattilasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 22:38

No sielhän se jo edellä tulikin selvitetyksi ja oiva sieni se onkin. Vaan jos parasta , uutta, hyvää puhdasta haluaa niin paree kaataa ensin karhu jolta saa hyvän kielen...