Mitä on natriumglutamaatti ja miksi sitä lisätään valmisruokiin?

Avainsanat: natriunglutamaatti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.04.2010 - 23:06

Natriumglutamaatti (E621) on glutamiinihapon natriumsuola, jota käytetään elintarvikkeiden lisäaineena aromivahventeena. Puhtaassa muodossaan natriumglutamaatti on valkoista kiteistä jauhetta. Veteen liotettuna natriumglutamaatti liukenee nopeasti natrium- ja glutamaatti-ioneiksi. Natriumglutamaatin kemiallinen kaava on C5H8NNaO4, moolimassa 169,11 g/mol, sulamispiste 232 °C ja CAS-numero 142-47-2.

Kysyjän kommentti

tattista ja mausteita, säilyvyyttä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.04.2010 - 22:47

natriumsuola ja sitä lisätään maun vuoksi
(mömmötkin saadaan maistumaan joltakin)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 01:38

Natriumglutamaatti maustaa monet epäterveelliset ruoat.

Natriumglutamaatti eli E621on kiistelty aine. Tätä aromivahvennetta käytetään esimerkiksi eines- ja lihavalmisteissa, snäks- ja sipsituotteissa, liemikuutioissa, laitosruoassa ja itämaisissa ravintoloissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 08:32

Natriumsuola. Pyrin ostamaan leikkeleitä joissa sitä ei ole, valmisiuokia vältän niin paljon kuin mahdollista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.04.2010 - 09:57

Hieman mustaa valkoisella:
fi.wikipedia.org/wiki/Natriu...lutamaatti

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 13:17

E621 välttämisestä on tehty oikein myyntivalttikin. Se on halpa makusuola, jota tuodaan meille Japanista, Kiinasta ja Koreasta.

Snellmanin jalostamo mainostaa ettei käytä E621 :ä.