Mistä tulee sana "pikkutakki" puhuttaessa miesten takista?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.04.2010 - 16:08

en tiedä mistä nimi pikkutakki, mutta se on asusteena epävirallisempi kuin puku, mutta neuletta muodikkampi. Pikkutakki nimitys on tullut englannin sanasta sport jacket, ei viittaa urheiluun, vaan johonkin vapaampaan liikkumisen muotoon ja ehkä siitä johtuen sana on mukautunut käytettäväksi.
Pikkutakkia voi yhdistellä käytettäväksi erilaisten housujen kanssa, pikkutakeissa käytetään myös ruudullista kangasta, kun puku valmistetaan suoraraitaisesta kankaasta.

Lähteet:
google osin

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.04.2010 - 16:24

Ei se ole mikään mantteli!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 16:41

ennen aikaa miesten takit olivat järjestään vähintään polvipituutta,
ratsastaessa sellainen on kuitenkin vähän hankala ja niinpä joku neropatti keksi lyhennellä niitä helmoja etupuolelta jotta olisi helpompi istua satulassa

näin syntyi ensin frakkitakin prototyyppi ja siitä sitten muutkin pikkutakit muotoutuivat salonkikäyttöön

nimitys pikkutakki on luultavasti tullut vaan erotukseksi siitä alkuperäisestä, pitkästä mallista

- näin muistelee entinen mannekiini (silloin haukuttiin könsikkääksi) kuuleensa selityksiä lähes viisikymmentä vuotta sitten -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 19:00

Pikkutakit tulivat muotiin kun oli pikkutakki miehiä.Miehistä kait.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.04.2010 - 20:23

Tuolla vähän faktaa puvuntakista eli pikkutakista:
fi.wikipedia.org/wiki/Puku

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 20:33

Silloin on kysymys takin pituudesta. Yhtä lyhyenä kuin pikkutakki, mutta hihattomana on kyseessä liivit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 21:30

Pikkutakki on asusteena epävirallisempi kuin puku, mutta neuletta muodollisempi. Se sopii monissa tapauksissa työvaatteeksi, mutta myös rennompiin juhliin.