Saanko antaa varoituksen? kenellä viime kesänä harmia oli etanoista kasveillenne, tänä kesänä on vielä enemmän.

Tämä runsas luminen talvi oikein suojasi ne etananmunat kasvien juurilla, ja minä olen luomun kannalla mutta nyt etsin puutarhakaupoista Merusol etana myrkkyä, jos koiria tai kissoja on ,niin pitäisi välttää myrkyn käyttöä ( etanat kiinnostaa em. eläimiä.) Minä löysin jo kukkapenkeistäni pieniä etanoita koppa selässä.

Lisätty: 19.04.2010 - 11:50

En tiedä minkä maalaisia olivat, mutta pihani kasvit pilasivat. Komeita etanoita olivat, ja ympäri Suomea söivät ihmisten istuttamia kasveja, ja niitä raatoja ei saa jättää pihalle tapettuanne niitä, pitää roskiin laittaa. Olutta jos laittaa matalalle vadille, etanat kuolevat myös siihen.Komeita mustia ja ruskeita olivat, ja aivan pystysuoria pintoja kiipesivät, minä ämpäriin paljon niitä keräsin ja pikkuihmiset 10 senttiä kpl saivat kun löysivät niitä.

Avainsanat: etanat puutarhassa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 19.04.2010 - 13:11

Tuossa Suomelan vinkki etanoiden varalle:
Olutta + hunajaa/sokeria pohjalle. Upota maahan reunaa myöten. Etanat eivät pääse ylös pudottuaan pullon suuaukosta sisään.

En löytynyt ko. sivua, ja tuo on hieman vajavainen, mutta eiköhän tuosta keksitä mitä meidän pitää tehdä. Laita suomelan sivulla hakusanaksi etana.

Lähteet:
www.suomela.fi

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.04.2010 - 11:42

onko ne teitin pihan etanat niit isoja. jotka ainakin naapurimaas ruotsis ovat riesana ....?

Lisätty: 19.04.2010 - 12:16

ei ole onneksi ainakaan vielä tänne tietään löytäneet , mut pitääkin oikein tarkkaan ruveta tutkimaan noit kukkapenkkei ym paikkoja ...kiitos vinkistä ...hukutan ne sit olusella...jos vaan niihin törmään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 12:08

Isot etanat ovat muistini mukaan kulkeutuneet Espanjasta,jo useana vuonna ovat olleet riesana. Meillä Porvoon seudulla ei juuri meidän pihassa on niiltä toistaiseksi säästytty, joillain on ollut isoja "laumoja" riesana, liiskautuvat jalkojen lala... inhottaa todella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 12:59

Onneksi kulkevat hitaasti, että saa kiinni. Muuten ei niistä meillä ole ollut merkittävää haittaa.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 13:36

Meillä jo viitisen vuotta riesana. Keräsin alussa ämpärikaupalla etikkaliuokseen ja nautin niiden tappamisesta, mutta nyt keräilen vain jos kukissani niitä on. Viime kesänä niitä oli vähemmän kuivan ja kuuman kesän vuoksi. Toivottavasti tulevakin kesä on kuuma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 15:52

Vai, että oikein joku nauttii etanoiden kiduttamisesta, eli tappamisesta.
No ei minulla ole kyllä ollut niistä koskaan haittaa, lapsena otettiin kämmenelle ja luettiin, etana, etana näytä sarves, onko huomenna pouta. Onhan niitä etana ravintoloita, eiks näitä vois myös hyödyntää ja syödä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 19:04

Meillä on sellaisia 5cm pituisia etanoita.Mutta en tapa niitä.Aika komeita vötkäleitä.Mulle moni sanonut että pistä pannulle.Sitä en kehoituksista huolimatta ole tehnyt.Nautin katsella niitä silloin tällöin.Siinä linnuille namipaloja.