Saako viinaa ostaa 18-vuotiaalle?

viinan ostamisen ikäraja on 20 vuotta. jos kuitenkin antaa/ostaa viinaa alaikäiselle, onko se väärin? onko täysi-ikäisellä oikeus viinan hallussapitoon? Mutta eikö viinaa pitäisi saada ostaa 18-vuotiaalle, koska 18 vuotias saa juoda viinaa..??

Lisätty: 27.08.2008 - 02:15

eli 18-vuotiaan suuhun saa kaataa viinaa ilomielin, koska silloin hän ei syyllisty rikokseen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.08.2008 - 14:49

Jotenkin tuntuu teennäiseltä nuo ikärajat. Jos ostaja on siis päivää vaille 20 hän ei saa viinaa ostaa mutta seuraavana päivänä on sitten lain mukaan tarpeeksi vastuuntuntoinen sitä haalimaan. Olisikohan joustonvaraa jos synttärit osuvat sunnuntaille...?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.08.2008 - 22:24

mie en noit lakipykäliä tunne/ tiiä, mutta luulisin että ei. hullulta kuulostaa, mutta se on vähän niinkuin alaikäiselle ostais, kun väkevien ikäraja 21 v.
tää on mun mielipide, odottelemme viisaampien ja tästä asiasta enempi tietävie vastausta.

Lisätty: 25.08.2008 - 22:27

alle 20-vuotias ei saa pitää väkeviä hallussaan.

Lisätty: 25.08.2008 - 22:32

sori kävin vähän tutkailemassa. tosiaan väkevien ikäraja laskenut 21 vuotiaasta kahteenkymppiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2008 - 22:41

No kun ei saa, jos lakia uskoo, ja sitähän meidän on paras uskoa:

Alkoholilaki 8.12.1994/1143

16 §
Vähittäismyyntikiellot
Alkoholijuomaa ei saa alkoholijuomamyymälässä tai 14 §:n 4 momentissa tarkoitetussa myyntipaikassa myydä:
1) henkilölle, joka on kahtakymmentä vuotta nuorempi, kuitenkin niin että mietoa alkoholijuomaa voidaan myydä kahdeksantoista vuotta täyttäneelle;
2) häiritsevästi käyttäytyvälle tai selvästi päihtyneelle; tai
3) jos on aihetta olettaa alkoholijuoman väärinkäyttöä tai sen luvatonta luovuttamista tai välittämistä.
Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä henkilölle, joka on kahdeksaatoista vuotta nuorempi. (30.5.1997/486)

31 §
Alkoholijuoman välittäminen
Alkoholijuoman välittäminen palkkiota vastaan on kielletty, jollei tästä laista tai sen nojalla annetuista säännöksistä muuta johdu. Alkoholijuoman välittäminen on kielletty myös ilman palkkiota henkilöille, joille 16 §:n mukaan ei saa myydä alkoholijuomia.

www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...4/19941143

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2008 - 13:09

Laillisesti ei.
Siis EI.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2008 - 17:43

eieieiei...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2008 - 12:42

Ei saa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2008 - 14:35

ei saa eikä pitäisi tarjotakkaan