Mikä nuorisodekkari on kyseessä ja ketkä olivat kirjojen päähenkilöt?

60-70 -lukujen taitteessa suosittu nuorisodekkarisarja, englantilaisen kirjailijan tuotantoa, kirjoissa seikkailivat serkukset ja eläin. Mikä oli sarjan nimi ja ketkä olivat kirjan päähenkilöt?

Avainsanat: englantilainen nuorisodekkarisarja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.04.2010 - 20:31

Viisikko (engl. The Famous Five) on englantilaisen nuortenkirjailija Enid Blytonin luoma rikosarvoituksia ratkaiseva lapsiryhmä.

tätäköhän tarkoitit

sisarukset Leo, Dick ja Anne sekä heidän serkkunsa Pauli – poikatyttö, jonka oikea nimi on Pauliina, mutta jotkut kutsuvat häntä Paulaksi – ja hänen koiransa Tim, joka on lyhenne Timoteistä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.04.2010 - 20:38

Tiedän kyllä, että Viisikosta on kyse. Lastenlapsistani vanhin niitä lukee ja minulle selittelee. Kuuntelemista ei voi välttää, eikä ole tarvettakaan.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2010 - 20:50

Viisikko sarjasta ilman muuta, Enid Blytonin tuotanto.

Viisikko (engl. The Famous Five) on englantilaisen nuortenkirjailija Enid Blytonin luoma rikosarvoituksia ratkaiseva lapsiryhmä. 1940–1960-luvuilla kirjoitetut Viisikko-romaanit ovat tunnetuimpia Blytonin useista samankaltaisista kirjasarjoista.
Viisikon jäseniä ovat sisarukset Leo, Dick ja Anne sekä heidän serkkunsa Pauli – poikatyttö, jonka oikea nimi on Pauliina, mutta jotkut kutsuvat häntä Paulaksi – ja hänen koiransa Tim, joka on lyhenne Timoteistä.

Viisikko-romaanit

Five on a Treasure Island (1942) - Viisikko aarresaarella (LK)
Five Go Adventuring Again (1943) - Viisikon uudet seikkailut (IH)
Five Run Away Together (1944) - Viisikko karkuteillä (1957, LK)
Five Go To Smuggler's Top (1945) - Viisikko ja salakuljettajat (1957, LK)
Five Go Off In A Caravan (1946) - Viisikko kesälomalla (TM)
Five on Kirrin Island Again (1947) - Viisikko pelastaa salaisuuden (HJ)
Five Go off to Camp (1948) - Viisikko ja aavejuna (1959, LK)
Five Fall into Adventure (1949) - Viisikko joutuu ansaan (1959, LK)
Five Get Into Trouble (1950) - Viisikko pulassa (HJ)
Five On A Hike Together (1951) - Viisikko retkellä (1960, LK)
Five Have A Wonderful Time (1952) - Viisikko ja tornin salaisuus (LK)
Five Go Down to the Sea (1953) - Viisikko lähtee merelle (LK)
Five Go to Mystery Moor (1954) - Viisikko salaperäisellä nummella (LK)
Five Have Plenty of Fun (1955) - Viisikko ja lapsenryöstäjät (LK)
Five on a Secret Trail (1956) - Viisikko löytää jäljen (1960, LK)
Five Go to Billycock Hill (1957) - Viisikko vapauttaa lentäjät (1960, LK)
Five Get into a Fix (1958) - Viisikko vuoristossa (1961, LK)
Five on Finniston Farm (1960) - Viisikko ja linnan aarre (LK)
Five Go to Demon's Rocks (1961) - Viisikko vanhassa majakassa (HJ)
Five Have a Mystery to Solve (1962) - Viisikko kuiskausten saarella (1963, LK)
Five Are Together Again (1963) - Viisikko jälleen yhdessä (SP)
Suomentajat: Lea Karvonen, Heidi Järvenpää, Inkeri Hämäläinen, Tai Manner, Sisko Pylkkänen.

Lisätty: 18.04.2010 - 20:54

Viisikko on tullut takaisin, ja uusintapainoksia on painettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.04.2010 - 22:02

Viisikosta on varmaankin kyse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2010 - 22:13

Justus on oikein vinon pinon listannut viisikkoja olisiko 21kpl.Olen kyllä sarjasta tietoinen, mutta minun lapseni, tyttäreni eivät ole niitä lukeneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 07:54

Viisikko se oli,en muista kirjailijaa ,kuka on sen kirjoittanut.Oliskohan ollut Edith Blyton.Olen lukenut koko sarjan moneen kertaan nuorempana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 08:52

Vastaukseksi sopisi myös saman kirjailijan "Seikkailu" - sarja.
Sarjan kirjat:
* Seikkailujen saari
* Seikkailujen laakso
* Seikkailujen meri
* Seikkailujen vuori
* Seikkailujen laiva
* Seikkailujen sirkus
* Seikkailujen joki

Eläin sarjassa oli papukaija

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 09:02

Koko Viisikkosarja tuli luettua pikkulikkana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 10:40

No,mutta sehän on Viisikko kirjasarja minkä minäkin olen lukenut aikanani ja viihtynyt sen parissa.