Miten tierasitteesta pääsee eroon?

Kysyn tätä nyt ystäväni puolesta. He asuvat omakotitalossa ihan korvessa ja heidän pihansa halkaisee pieni kylätie. Tontti olisi muuten iso, mutta tien vuoksi siitä saa käytettyä alle puolet. Tie jatkuu vielä yhdelle tai kahdelle talolle. Kaikenlaisia pikkuteitä kiertää siinä muutenkin ja kaveri mietti, että saisiko sen tien muutettua kiertämään jollain muulla tavalla, jotta he saisivat oman rauhan. Keneltä tällaisesta pitäisi kysellä ja onko tuollainen muutos ylipäätään mahdollinen? Sattumoisin talo on niin vanha, että kyseinen tie on nimetty sen tontin mukaan...

Lisätty: 18.04.2010 - 04:24

Vastaan itselleni, kun osasin googlettaa oikeilla sanoilla... keskustelu.suomi24.fi/node/4636525

Avainsanat: tierasite tontti tie omakotitalo

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.04.2010 - 19:54

Kyllä tuo kuuluu toteutumattomien toiveiden pohjattomaan tynnyriin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.04.2010 - 02:44

MInun vanhemmillani oli samansuuntainen ongelma, tie joka jatkui parin kilometrin matkan ja se alkoi siitä kun siskoniperhe kulki yhden talon ohi matkalla vanhaa tätiä katsomaan. Ja se talonväki kielti kulkemisen heidän pihansa halki tädin luo.Jolloin isä myös kielisi heitä kulkemasta talonsa ohi jota myöten he joutuivat kulkemaan asioilleen. Hän kysyi sitä jostain, mutta en muista ja se oli ihan laillinen homma. Asia ei olisi tullut esille muuten, mutta se naapurikateus on joskus kovilla.Tienpätkä joka oli maapaikallamme oli yksityistie, ei saanut mm. avustusta, semmoinen juttu siinä oli.
Naapuri joutui kiertotien tekemään, siis tämä alkoi jeidän puoleltaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2010 - 04:41

Ei mitenkään elleivät naapurit suostu?
Nykyisin kaavoittavat yleiskaavoin kaikki korvetkin, niin vaativat sellaista ja siinä yhteydessä yrittävät saada tien siirretyksi.
Siinäkin tapauksessa tulevat luonnonsuojelulliset asiat mukaan, ettet tietäsi vie valkoselkätikkojen tai liito-oravien maille. Siirtävät mökkinsä kauemmaksi tiestä, siinä ratkaisuni pulmaan.
Kunnan rakennustarkastaja sanoo minne kannattaa ottaa yhteyttä asiassa.

Lähteet:
Laki yksityisteistä; www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...2/19620358

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2010 - 16:16

Kyse on ihan siitä onko ihan yksityinen tie.Jos ei saa vuosittain mitään tukea ,kunnalta tai valtiolta.
Kuka auraa talvisin ja kunnossa pitää.Jos kaikki tapahtuu tallollisten kesken omilla kustannuksilla.
Kysyisin maanmittaushallitukselta ja kunnan tiepääliköltä.Eiköhän selvinne.Tiedän että on laitettu tie kauempaa menemään kun on rappujen edestä kulkenut.Jos on tiehoitokunta ja avustuksia saatu ,niin siellä sisäistä keskustelua ja suunnittelua.Kyllä voi vedota piharauhaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 13:38

Mene lähimpään maanmittaustoimistoon. Sieltä näet arkistosta kartat ja lailliset päätökset ja tietoa onko edellytyksiä laittaa maanmittaustoimitus vireille.

Muistaakseni se oli aika hinnakasta touhua... mutta eikös kustannukset jaeta osakkaiden mukaan.