riittääkö mönkijään mopokortti?

olen ostamas mönkijää. oon 14 vuotta, ja se olis mun eka moottoriajoneuvo. aijempaa kokemusta edes skootterin ajamisesta ei ole, mut tiedän perusjutut, eli osaan teoriassa ajaa. ja haittaako mönkijällä ajamista jos olen vain 155cm, enkä kasva enää?
voitte lähettää myös linkkii, jos tiiätte jtn hyvii mönkijöi (L6e).

Avainsanat: mopokortti mönkijä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.04.2010 - 22:38

Yleisin mönkijätyyppi, eli nelipyörä (L7 e) sekä kolmipyörä (L5e) vaativat ajajalta vähintään B-luokan ajokortin. Näin ollen tieliikenteessä kuljettajan alaikärajaksi tulee automaattisesti 18 vuotta. Kevyttä nelipyörää (L6e), ns. mopomönkijää ja kolmipyörää (L5) pääsee ajamaan jo mopokortilla. Kevyen nelipyörän suurin rakenteellinen nopeus on mopojen tapaan 45 kilometriin tunnissa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.04.2010 - 22:53

Jos se on rekisteröity "mopona" ?
Mitä mopokortilla saa ajaa?
Mopokortilla saat ajaa kaksi- ja kolmipyöräisiä mopoja (enimmäisnopeus 45 km/h ja moottorin tilavuus 50 cm3) sekä kevyttä nelipyörää. Pienitehoista polkimellista mopoa (enimmäisnopeus 25 km/h) saa ajaa ilman mopokorttia. Kuljettajan pitää silti olla vähintään 15-vuotias.

Mopokortti on pakollinen
Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille. Mopon kuljettamiseen ei vaadita mopokorttia, jos olet täyttänyt 15 vuotta ennen 1.1.2000. Kevyen nelipyörän kuljettamiseen vaaditaan kuitenkin aina vähintään mopokortti.
Lähde AKE: www2.ake.fi/mopo/info.html

Poliisi Mopokortti: www.poliisi.fi/poliisi/home....endocument

Mopokortti - näin hankit omasi mopot.us/mopokortti/

AKE - Ajoneuvoluokat
kevyt nelipyörä (L6e) tai. nelipyörä (L7e). Muunlaiset mönkijät ovat maastoajoneuvoja, eikä niitä siten voida rekisteröidä yleiseen tieliikenteeseen. ...
Liikenneturva www.liikenneturva.fi/tietole...3wod13VYNg

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 00:22

Rekisteröimättömällä saat omilla maillasi ajella vaikka joulukortilla, vaikkapa olisi rekisterissäkin! Mutta humalassa et saa kyntää edes omia peltojasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 00:44

Vain mopoa sa ajaa mopokortilla. Todelliseen mönkijääm ei mopokortti riitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 02:16

Ei taida mopokortti riittää, jos et sitten kruisaile omilla mailla ja pelloillasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2010 - 05:09

Kyllä sä kasvat 18-vuotiaaksi asti ja ehkä vielä sittenkin.

Suoritat sen mopokortin ensin, niin tiedät näistä lakiasioista enemmän puhumattakaan siitä, mitä liikenteessä ajaminen oikeasti tarkoittaa. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että mönkijä on todella vaarallinen kapine, joka antaa valheellisen turvallisuuden tunteen, kun se on niin tukeva. Mopoautot on sitten semmosta pelleilyä, että oksat pois.
Allekirjoittanut on 25-vuotias :)