Maamyyrä on nyt kontiainen ! Kuinka pitkään arvelet menevän, että nämä uudet nimet vakiintuvat käyttöön?

Tikutaku, myllikkä, hiiruli, hiiru, supi... Kaikilla tieteen tuntemilla 4 629 nisäkkäällä on nyt suomenkielinen nimi.

Harhaanjohtavaa on ollut puhe muun muassa maamyyristä, jotka eivät ole myyriä, ja maasioista, jotka eivät ole sikoja. Maamyyrät ovat nyt kontiaisia ja maasiat termiittikaivajia. Lentävät koirat, jotka ovat lepakoita, nimettiin lenkoiksi.

Avainsanat: nisäkkäät nimet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.08.2008 - 21:14

Kontiainen menettelee onhan sitä olemassa sontiainenkin...helppo muistaa. Mutta kun meidän pihalla olevat kusiaiset, sokerimuurahaiset tai mitä lie ovat nyt mauriaisia. Sen kun muistaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 25.08.2008 - 15:35

jatkoksi kysymykseen ... valperi ..

Lue koko juttu:

www.iltalehti.fi/uutiset/200...6_uu.shtml

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2008 - 15:41

Valperi, sähän kysyit meidän arvioita näiden nimien vakiintumiseen, eiköstä?
Luulisin siinä menevän noi 20v, ja ns. vanha kansa pitää nämä entiset nimitykset voimassa lopun elämäänsä luulen ma?.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2008 - 16:06

Mä vähän luulen ettei meidän pihaa kaivele kontiaiset koskaan, ei ainakaan muutamaan kymmeneen vuoteen.

Olikohan siinä nimitoimikunnassa montakin vähä viisasta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2008 - 16:37

Ajan kysymys sanoo teologi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2008 - 18:52

jonin13 ja vähäviisas jo sanokin, mitä mäkin olisin asiasta kommentoinut.
ja lisäks pistän, että mulle maamyyrä on aina maamyyrä, eikä mikskään
kontiaiseksi muutu ja . <- - - ja toi on sit iso piste.

Lisätty: 26.08.2008 - 12:21

ja miten käy sakusammakko kappaleen?
........hänet matias kontiaiselle naitetaan ahaa ahaa......... hee hee

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2008 - 10:26

Monta vuotta, kuten muissakin uusissa asioissa. Vanhukset käyttävät varmaan loppuunsa saakka vanhoja nimiä. Minä itse en ainakaan aioi koskaan käyttää uusia nimiä. Minusta ne ovat typeriä!