Miksi ihmiset kärsivät kevät masennuksesta kun luonto herää ja kesä on edessa ja valoisa aika pisimmillään

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.04.2010 - 20:16

Lisääntynyt valon määrä on kuin shokki toisille ihmisille. Elimistö tulee myös viiveellä mukana ja valoisassahan ei oikein hyvin nukuta.

Lisätty: 16.04.2010 - 05:41

Viiveellä lisään vielä tuosta kevätmasennuksesta, kun valvotti aika lailla viime yönä. Muistin, että elämäni varrella olen kärsinyt joskus masennuksesta keväisin ja sekös oli harmillista. Valon määrän lisääntyminen sen aiheuttaa. Valo menee silmän kautta aivoissa sijaitsevaan hermosolujoukkoon. Juuri siihen mitä me kutsumme sisäiseksi kelloksi. Valo viestii elimistölle, että on aika vilkastuttaa toimintoja. Aivot alkavat toimia aktiivisemmin. Elikä kyseessä on tavallaan hetkellinen rytmihäiriö. Fyysinen vireys kohenee, mutta mieliala seuraa perässä viiveellä. Ihminen kärsii unettomuudesta ja päivällä on sitten väsynyt sekä levoton. Elimistö käy ylikierroksilla. Tällainen tilanne korjaantuu itsestään, kun elimistö saa kiinni uudesta tahdista ja se sisäinen kello herkeää jätättämästä. Siispä keväinen valo voi syventää masennusta vaikka sinällään itse kevät ei aiheuta masennusta.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.04.2010 - 20:18

Ei ole masennukset päässeet yllättämään,kun on pitänyt mielen korkealla..Ihanaa kun kesä tulee..
En minäkään ymmärrä,kun jotkut ihmiset valittavat kevät masennuksesta...mikä sitten mieltä painaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 20:23

Ei ole ollut masennuksia, mutta piristyminen on selkeä asia. Aamukahvi auringonpaisteessa virkistää kummasti. Ensi viikolla kun muutan mökille on riemu korkeimmillaan. Verkot vetehen mä lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan... Linnutkin laulavat sorealla äänellä. Tuohan kaikki on edessä ja elämä hymyilee.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 20:46

Valoisa aika ei sovi kaikille. Työssäni olen saanut huomata, että vanhuksia kuolee tavallista enemmän juuri keväällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 20:56

Kaikki kevään merkit hyvin papalla, mielihyvä siitä. Monille ihmisille kevätmasennus voi tulla siitäkin
kun he näkevät onnellisia ihmisiä ympärillään. Ja ne jotka potevat jo masennusta eivät osaa hakeutua hoitoon, jolloin tauti vain syvenee. Sain sen käsityksen, että ihmisen aivoissa tapahtuu jotain.
Itsemurhat lisääntyvät kevätvalon aikana. Masennukseen, silloin kun se todella tautina on ,pitää suhtautua vakavasti. Kyllähän me huulta heitetään josku, että kevätmaanis on tullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 21:40

Valo ei sovi kaikille. Minä piristyn kevättä kohden. En voi käsittää miten se panee ihmiset masentumaan. Nythän sitä energiaa ja virtaa enimmillään on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.04.2010 - 21:46

Kai niille syysyönä synkkänä syntyneille kevät on epämiellyttävää aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 21:52

Minäkin herään kuin toukka keväällä. Valo on ihana asia, mutta ilmeisesti ei sovi kaikille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 03:01

Mä luulen, että kevätmasennuksen aiheuttaa juuri se päinvastainen tunnetila, kuin syysmasennuksen. Kevät, aurinko, kaikki puuhastelu, kiire ja päivien piteneminen. Nyt pitäisi taas jaksaa ja ehtiä niin paljon. Syksyllä ei pimeässä jaksa eikä tarvitsekaan jaksaa.

Kevätmasennusta en kyllä pode, mutta näin mä luulen, että asia on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 07:22

Meitä on joka junaan ja jää vielä paljon asemillekin!
Ne asemille jääneet onkin sitten kaikkein kauheampia?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 09:51

Jos joskus sekoan niin se tapahtuu juuri keväällä, kun valon määrä lisääntyy ja kaikki lika näkyy joka paikassa. Minä olen myös aina masentunut keväisin, enkä saa nukuttua ja olen koko ajan väsynyt. Onneksi tämä aika on kohta ohi ja kesä alkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 10:36

Eivät kaikki kärsi minkäänlaisesta masennuksesta, ei kevät- eikä syksy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.04.2010 - 13:01

En ymmärrä miksi kärsivät. Minä ainakin piristyn mitä lähemmäksi kesää mennään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 16:48

ei kaikki tosiaankan kärsi

tunnen yhden joka taitaa nauttia masennuksesta,
milloin syys-, kaamos-, kevät-, helle- tai jostakin muusta ajankohtaisesta masennuksesta

siinä sitä hänellä piisaa ympärivuotista puuhaa masenuksentorjunnassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 20:12

Myö ollaa nii erilaisii... Luulen, et se valo ja elämän herääminen kaikin puolin aiheuttaa sen masennuksen. Se iskee niin rajuna joillekin ja siinä se masennus sit on.

Ei sitä varmaan tartte pohtia sen enempää kuin jonkun toisen syys- tai kaamosmasennusta.. Yksilöille tapahtuu ja sattuu vaan erilaisii asioita... Elämä on niin monimuotoista....

Mukavaa kevään jatkoa silti kaikille!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2011 - 12:57

Luulisin, että kevät masentaa lähinnä niitä, jotka ovat jo valmiiksi enemmän tai vähemmän masentuneita/painiskelevat isojen ongelmien parissa. Samalla tavalla kuin kevätaurinko näyttää kevätsiivouksen tarpeen kodissa, ihminen voi nähdä omat "vikansa" kevään tullessa korostetun selkeästi, varsinkin kun kaikki muut puuhailevat energisinä ja toimeliaina ympärillä. Talvella on helppo kyyristellä pimeässä ja lykätä ongelmien ratkaisemista. (Jostakin runosta muistan kohdan "The sun sees my faults too clearly" tms., en muista miten se sanatarkasti meni, mutta runo kertoi jostakin henkilöstä, joka vihasi kevättä.)