Montako nimeä muistat karhulle ja männylle?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.04.2010 - 08:57

otso, mesikämmen, oksi

honka, petäjä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 15.04.2010 - 09:36

Rakkaalla lapsella on monta nimeä:
www.karhuseura.net/antroponallet.htm

Ja lisätietoa uljaasta metsiemme puusta:
www.henriettesherbal.com/ecl...pinus.html

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 10:31

nalle, nalukka , mesikämmen, hunajavaras , otso
männyst ei kyl muutako petäjä... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 10:46

Kansakoulussa näitä jankattiin: honka, mänty, petäjä.
Otso, Kontio, Mesikämmen, Nalle. Kiertoilmaisuina myös Karvalalli, Lallokki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.04.2010 - 11:06

Honka, mänty, petäjä
Otso, mesikämmen, nalle, kontio

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 11:16

Nalle ,karhu, kontio, mesikämmen, honka, mänty ,petäjä, tukkipuu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 11:18

Minkähänlaisen humalan saa tukkipuista kun tikkuviinastakin tulee tukkihumala.
Se on varmaan kaatokänni?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 15:34

Noiden edellämainittujen lisäksi:

Karhun nimityksiä
Karhulla on useita kiertoilmauksia, kuten mesikämmen, kouvo, kontio, metsän omena, metsän kuningas ja nalle. Myös "karhu" on alun perin kiertoilmaus, tarkoittaen karheaa turkkia, mutta sittemmin se on vakiintunut karhun nimeksi. Kiertoilmauksia käyttämällä muinaissuomalaiset ovat halunneet välttää kutsumasta petoa luokseen. Karhun ehkä vanhinta ja alkuperäisintä nimitystä vastaa nykyisessä suomen kielessä sana otso. Otso-sana on muunnos sanasta ohto. Ohto taasen on deminutiivi, hellittelymuoto sanasta oksi, joka on karhun alkuperäinen nimitys. Oksi-sana taipuu kuten sana kaksi. Sanalle on vastineita kaukaisissakin suomensukuisissa kielissä, ja se on näissä kielissä ikivanha ja omaperäinen. Nykykielessä sana "nalle" tarkoittaa karhun pentua.

Sanaristikoiden osma tarkoittaa ahmaa ja myös karhua.

Mänty, honka, petäjä ovat sitten puusta.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Karhu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 16:06

Kontio ,mesikämmen ja nallekarhu...
Honka ,mänty ja petäjä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 02:45

Nalle, nallukka, nalle puh, uppis, uppo-nalle, mesikämmen, otso.

Männystä tulee vain honka mieleen.