Mikä on Espanjantauti?

Avainsanat: espanjantauti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.04.2010 - 08:08

Espanjantauti oli vuosina 1918–1919 riehunut pandemia, jonka aiheutti harvinaisen tappava influenssavirus A:n alatyyppi H1N1. Puolentoista vuoden aikana tauti surmasi noin 30–100 miljoonaa ihmistä. Luonteeltaan espanjantauti oli influenssa, jonka oireina olivat yskä, kuume ja särky.

Pandemia on maailmanlaajuisesti levinnyt epidemia. Sana tulee kreikan sanoista pan (kaikki) ja demos (ihmiset).
Tauti ei välttämättä ole pandemia, vaikka siihen menehtyisi paljon ihmisiä. Esimerkiksi syöpiin on menehtynyt erittäin paljon ihmisiä, mutta niitä ei katsota pandemiaksi, koska syöpä ei ole tarttuvaa. Toisaalta tartuntatautikaan ei välttämättä ole pandemia, ellei se ole levinnyt laajalle alueelle.

Lähteet:
wikipedia

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.04.2010 - 01:05

Espanjantauti oli vuosina 1918–1919 riehunut pandemia, jonka aiheutti harvinaisen tappava influenssavirus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 06:45

Espanjantauti oli vuosina 1918-1919 riehunut pandemia, jonka aiheuttti harvinainen tappava virus
A-alatyyppi H1N1. Puolentoista vuoden aikana tautiin kuoli 30-100 miljoonaa ihmistä.
Suomessakin tautiin kuoli n.25 000 ihmistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.04.2010 - 09:17

Näin se riehui myös Suomessa:
fi.wikipedia.org/wiki/Espanjantauti

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 11:05

Tuhoisa kulkutauti viime vuosisadan alkupuolella. Minullakin on jatkuva kulkutauti; Espajaan pitää päästä ainakin kerran vuodessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.04.2010 - 11:24

Sikaflunssaa pahempikin tauti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 16:28

Todella paha kulkutauti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2010 - 10:03

Puhuvat, että se olisi ollut sama kuin H1N1.