Onko työvaiheet loukutus, lihtaus ja rohkiminen tuttuja?

missä niitä käytetään?

Avainsanat: perinteet kunniaan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.04.2010 - 23:59

Taitaa olla pellavan kanssa tekemistä.

Kysyjän kommentti

Pellavasta kudotusta kankaasta tehdyt paidat oli uutena kuin peltiä ja pisteleviä.
Alkoivat menetellä parin pesukerran jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.04.2010 - 00:40

Veikkaan äkkiseltään pellavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2010 - 05:57

Pellavan käsittelyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2010 - 07:13

Minäkin veikkaisin pellavan kanssa ollaan tekemisissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2010 - 08:52

Kyllä sitä pikkuflikkana sai kylvää pellavaa kasvamaan ja ne kasvoivat kesän aikaan ja niissä oli muistakseni siniseen vivahtavia pieniä kukkis. Ne nyhdettiin maasta juurineen, niputettiin ja
vietiin lampeen tai järveen likoamaan pehmeiksi,
Sen jälkeen ne loukutettin se oli vähän kuin mankeli ne tuli taipuisaksi. Lihtaus oli taas sellainen
vekotin jossa oli niinko kaksi rautaterää ja niitä pellavia vedettiin kahden raudan välistä,
vaikea selittää kuva on netissä, mutta en osaa siirtää sitä siitä mihinkään.
Sauna oli se paikka , joss pellavat kuivattiin ja käsiteltiin. Kyllä niistä tuli loppujen lopuksi
häkilälle lankaa, josta äitinikin kutoi monet kauniit pöytäliinat, lakanat ja tyynyliinat.
Oli aikaa, mutta siitä on jo yli 60 vuotta minunkin kohdallani, joten en muista kaikkea
vaiheitakaan.

Lähteet:
oma näkemys ja muisti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2010 - 09:37

Pelavan vaiheita ne on. Sirkkaliisalta tuli ihan oma kokemus pellavan teosta..tosi hyvä vastaus..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.04.2010 - 15:39

Pellavan alkukäsittelyvaiheista on kyse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2010 - 22:41

perusteelline selvitys (ja esittelyvideoita eri työvaiheista) asiasta löytyy allaolevasta linkistä

openetti.aokk.fi/mkuivalahti...ellava.htm