Miksi pellavaöljyiset rätit syttyvät herkästi?

Pellavaöljyhän on luonnontuote ja sitä jopa syödään. Eihän oliivi- tai rypsiöljykään käyttäydy näin. Mikä pellavaöljyssä on syttymisherkkää?

Avainsanat: pellava pellavaöljy öljy syttyy syttymisherkkä rätti syttyi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.04.2010 - 19:04

Pellavaöljyvernissa on itsesyttyvää, joten käytetyt rätit, rievut jne tulee asettaa kuivumaan avattuina palamattomalle alustalle.
Työvälineitä ei saa pestä mineraalitärpätillä, sillä mineraalitärpätin hiilivedyt muodostavat pellavaöljyn kanssa vaarallisen reaktioseoksen.
Pellavaöljyn leimahduspiste voi olla joissakin oloissa niinkin alhainen kuin +42 C
Sinänsä fysikaalisesti se on yli 300 astetta.

"Siis vernissa on syttymisherkkä"?

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.04.2010 - 19:32

Tuota pellavaölyvernissaa käytettiin ennen kyllästysaineena kun näitä nykyisiä tuotteita ei vielä ollutkaan. Toimii muuten vieläkin hyvin (luonnontuote).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 20:56

Voihan sentään,minun olisi tänään pitänyt heittää pellavaöljyisiä rättejä tynnyriin,kun sytytin oksia tynnyriin palamaan,kun olivat tuoreita eikä meinanneet syttyä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2010 - 22:05

Pellavaöljyssä on rasvaa, joka on tulenarkaa, joten rätit pitäs ennen hävittämistä valella vedellä ja
säilyttää niin, ettievät syty itsestään palamaan, polttamalla ne voi myös hävittää takoituksen-mukaisesti valvomalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.04.2010 - 10:36

Voisikohan niitä uusiokäyttää sytykkeinä?