Tiedätkö kuka on Eric Mjöberg, mitä suurtekoja hän on tehnyt?

Avainsanat: erik mjöberg

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.04.2010 - 04:16

Dark Science. Nuori ruotsalainen tiedemies Erik Mjöberg johti tutkimusretkikunnan Australiaan vuonna 1910. Matkan tarkoituksena oli löytää vastaus sosiaalidarwinismista innostuneita tiedemiehiä vaivaavaan kysymykseen: mikä oli puuttuva rengas ihmisen ja apinan välillä? Tutkimusmatka lupasi kuuluisuutta ja rikkauksia, jos vastaus kysymykseen löytyisi. Mjöberg ja hänen kumppaninsa kokeilivat lahjontaa ja pelottelua, päätyen lopulta varkauteen saadakseen käsiinsä hypoteesin todistamiselle ratkaisevat aboriginaalien jäännökset. Tutkimusmatka ei tehnyt Mjöbergistä kuuluisaa saati rikasta. Sen sijaan hänen olettamuksensa jäivät vaille todisteita ja hänen henkilökohtainen tilanteensa huononi nopeasti, suurelta osin hänen itsepäisen ja epäystävällisen luonteensa vuoksi. Mjöberg kuoli yksin Tukholman-asunnossaan, Australiasta varastamiensa esineiden ympäröimänä. Dokumentti seuraa Mjöbergin jalanjäljillä ja vierailee niissä yhteisöissä, joista hän varasti tutkimusmateriaalinsa. Se tuo esiin myös ajankohtaisen näkökulman jäännösten ja esineiden palautukseen sekä Mjöbergin tutkimusretken vaikutuksiin, jotka näkyvät vielä tänäkin päivänä.

Lähteet:
Suora kopio Viasat history (oli) taitanee olla samanniminen kirjailijakin olemasa

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.04.2010 - 08:39

Hyvä Timppa. Minä selasin sen seitsemänkymmentä sivua googlea ja ei yhtään Suomen sanaa.
En saanut selville kuin olisiko elänyt tämä herra 1882-1938. Suuria on tehnyt kun suomeksi
en löytänyt mitään. Tyhmyyteni paljastan tässä, en pärjää kuin yhdellä kotimaisella.
Mutta ymmärsin kyllä, että Eric Mjöberg-niminen henkilö on elänyt..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2010 - 09:48

Hyvä Timppa,en olisi tiennyt ilman sinun vastaustasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.04.2010 - 12:34

En tunne miestä, sanoi Ketola jeesuksesta. En minäkään tunne Ericiä.