Mitä tiedät betasalpaajista? Toiset kirjoittaa kahella eellä.... kiroitushäriö...

Lisätty: 09.04.2010 - 19:15

Tänks vv!!! Käytän sit jatkos -ee. Tärkeintä, et asia ymmäretään... Tänks!!!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.04.2010 - 18:52

Beetasalpaajat ovat sympaattisen hermoston beetareseptorien vaikutuksia eri kudoksissa estävä lääkeaineryhmä, joita käytetään muun muassa kohonneen verenpaineen, sepelvaltimotaudin ja sydämen rytmihäiriöiden hoidossa.
_

taitaa tuo -ee - olla se yleisempi tapa kirjoitella

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.04.2010 - 19:21

Beetasalpaajilla on olennainen merkitys sydän- ja verisuonitautien, kuten kohonneen verenpaineen, sepelvaltimotaudin, rytmihäiriöiden ja hypertrofisen kardiomyopatian hoidossa.

Ihmisen hermostoon kuuluvien beetareseptorien ärsyttäminen lisää mm. sydämen lyöntitiheyttä ja -voimaa sekä laajentaa keuhkoputkia ja lihasten verisuonia. Beetasalpaajilla voidaan estää näitä reseptorien välittämiä vaikutuksia.

Alla sydänliiton linkki.

Lähteet:
www.sydanliitto.fi/kaikki_sy...salpaajat/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2010 - 19:51

Kahdella ee:llä kirjoitetaan. Tärkeä sydänlääke.Sydänliiton linkki on tietoa täynnä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2010 - 20:03

Beetasalpaajia käytetään :
-kohonneeen verenpaineen hoitoon ja kohonneen verenpaineen aiheuttamien lisäsairauksien estoon
-rintakivun estoon sepelvaltimotautia sairastavilla potilailla
-sydöninfarktin jälkeiseen hoitoon
-sydämen vajaatoiminnan hoitoon muiden sydämen vajaatoiminnan hoitoon käytettävien
lääkkeiden rinnalla
-sydämen rytmihäiriöiden estoon ja hoitoon
-migreenin estoon
Beetasalpaajat lääketyhmään kuuluu monia eri lääkeaineita
mm laskee verenpainetta, estää sydämen sykkeen liiallista kiihtymistä,
estää ja hoitaa rytmihäiriöitä ja parantaa ennustetta sydämen vajaatoiminnassa.
Lääkeselosteessa on kirjoitettu kahdella e kirjaimella, siis beeta ei beta, mutta tuo ei lie
rytmiä sekoita.

Lähteet:
Beetasalpaaja lääkeseloste

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2010 - 21:38

Minäkin käytän beetasalpaajaa jokapäivä hillitsemään hillitöntä sydäntäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2010 - 20:20

Minä käytän silloin beetasalpaajaa,kun tulee sydämmentykytysiä..Kilpirauhas-lääkeiden lisäksi..mutta harvoin tarvin ottaa..beetasalpaajaa..