Kertokaa miten ennen vanhaan tultiin toimeen ilman jääkaappia ja nykyaikana mökillänne jossei ole jääkaappia?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.04.2010 - 09:16

Maakellari on hyvä jääkaappi vieläkin. Suolassa säilyy ainakin liha. Ruokakomero oli hieman viileämpi kuin huoneet.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 07.04.2010 - 09:17

Maa- ja sisäkellarit olivat kova sana ennen vanhaan. Ja meillä kotonakin oli sellainen "kylmäkomero" ulkoeteisessä jossa säilytettiin kylmää tarvitsevia tuotteita.
Maakellari on mökilläkin, siellä säilyi maito hyvin viikonlopun kylmänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2010 - 10:04

mökin vieressä oli kaivettu kuoppa ison maakiven kylkeen, se pysyi viileänä kesähelteilläkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2010 - 10:10

Meillä pidetiin kellarissa jonne pääsi sisätiloista. Mutta mummolassa haetiin hevosella talvella jää kuutioita järvestä pelolle ja jäät peitettin puru kuormilla oli jäitä vielä heinäkuussakin. Ruuat kaivettiin kesällä purukasaan ja pois kyllä oli hankalaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2010 - 10:14

Olen syntynyt v. 1947 Helsingissä, Taka-Töölössä, ja meidän talossa oli sellainen keskusjääkaappi jo silloin. Joten en tiedä ajasta, jolloin ei ollut jääkaappia. Maalla meillä oli kylmäsäilytyspaikkana maakuoppa, ja sitten kaivo, jossa kesäkuumilla pidettiin ainakin maitoa viileässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2010 - 11:26

mummulassa ainakin oli kaivossa maitoja , mut meillä oli kellari joka oli kylmä kaupunkis asuessa .. mut jotenkin minust vaan tuntuu , et aina on jonkin moinen jääkaappi ollut .. ainakin siitä asti, kun muistan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2010 - 15:16

Asuin lapsena sellaisessa 1880 rakennetussa hirsi mökissä.Ei ollut sähköä ei omaa vesikaivoa.Puuhellalla lämmitettiin yötä päivää.Ei yhtään mukavuuksia.Oli tosi pitkiä pimeitä jaksoja ,sisällä ja ulkona.Meillä oli maassa kuoppa, johon laitoimme juureksia ja perunoita, vähän mehuja ja marjahilloa.Päälle pahnoja siis olkia ja ruumenia.Niitten päälle jotain muovia tai levyjä ,mitä löytyi painoksi .Ettei kosteus pääsisi lävitse. Sieltä haettiin aina luukun kautta ,leudolla ilmalla.Pakkasilla ei avattu aumaa.Myyrät olivat kiyusankappaleita.Ne vei varastosta osansa.Sitten ne sekoitti maata sinne juuresten joukkoon.Lihat laitettiin tiinuun marraskuula ,suolattiin ja jäätyivät pakkasilla.Kevät oli pahimpia ,jos ilma aikaisin lämpeni.Lihatkin lämpesi eikä suola auttanut.Silloin saatoi kiemurrella pieniä vaaleita matoja kovasti lihoissa.Kesällä meillä oli tyhjä vesikaivo, johon laskettiin ämpäri köydenvarassa alas.Sinne laitettiin muita tavaroita kuten maitoo, munia, ruokia.Oli se tyhjää parempi paikka, viileä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2010 - 18:36

tuo puru jääsysteemi tuli mieleen minullekin. kaivoja kellareita on käytössa edelleenkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2010 - 20:44

Oli maakellari ja kaivossa säilytettiin meitokannua..laskettiin narun kanssa veteen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2010 - 21:09

Kyllä jää
palat ja sahajauhopurukasat ovat tuttuja juttuja mummollekin.
Narun päässä on tosiaan maitokannuakin hinattu kaivosta.
Nyt ei nykyaikana tultais toimeen mitenkään, jos pakastin ei toimisi.
Siitä nousisi h....moinen kohu. Mutta ne kuuluu nyt niinkuin jokapäiväinen
illallinen Manulle. Eihän sitä paljon kaivata mitä ei oo, mutta annas olla jos
on jo olemassa ja käytössä, niin tupperin rapinat tulee jos ei hetken aikaa toimi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2010 - 23:08

Kellari ja maakuoppa ajoivat asian. Mutta ei taitais enään nykyaikana onnistua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2010 - 11:28

isäni sisko pudotti kaivoon kamat. siellä ei ollut vettä varmaankaan, mutta viileenä pysyi. oli heillä maakellarikin.