Voiko kissa olla vegetaristi?

Pääsiäisenä tutustuin kissaan jolle kelpasi tomaatti, kurkku, paistettu sipuli, pähkinät, perunat kaikissa olomuodoissaan, myös kuoret. Jälkiruoaksi meni jäätelö ja viinirypäleet. Jos tarjolla on kissanruokaa ja vieressä tavallista kotiruokaa, niin katti ei vilkaisekaan kissanruoan puoleen. Se ei myöskään ymmärrä raa'an kalan päälle, makkara kyllä maistuu.

Avainsanat: kissa ruoka kasvikset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 06.04.2010 - 16:11

Ei mielestäni voi olla, mutta jos sellaisen olet nähnyt, niin sitten on. Kyllähän kissa on lähinnä lihan syöjä alkujaan, mutta nämä kotikissat ovat tottuneet monenmoisiin ruokavaliohin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.04.2010 - 16:19

Minusta voi olla kunhan aikansa opettaa, eikä anna muuta kuin niitä vihanneksia. Sitäpaitsi kotiruoka on paljon parempaa ja terveellisempää kuin tarjolla olevat einekset.
Elukka nimeltä ihminenkin on jossain tapauksessa oppinut vegetaristiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.04.2010 - 16:43

Tuntuu olevan samoja kummajaisia niissä kuten ihmisissäkin. Jos on oppinut syömään pienestä pitäen salaattipitoista ruokaa, niin eihän silloin mikään muu maistukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2010 - 16:47

Kissalla on hyvä maku,jos on kyllästynyt kissanpapanoihin ja haluaa maistella uusia makuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2010 - 17:22

Vaihtelu virkistää ja piristää nyt Sinunkin kauppalistaasi kun lähdet Teille murkinoita hakemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2010 - 17:34

Mulla oli aikaisempi kissa joka söi kaikkia mainitsemiasi ruokia ja lisäksi kyllä sammakoita ,hiiriä. käärmeitä,lihaa niinkuin kissan pitääkin. Sille kelpasi annetut ja omat pyydystetyt ruuat. Olen sitämieltä että kissakin oppii mihin se totutetaan.Jos on pelkkä sisäkissä niin kulutus on pieni ulkokissaan verrattuna.Mikä ettei söisi vaan vihanneksia.Kissan ruokavaliohan on liha pohjainen onko ruuasta joku 10 % kasvista.En osaa sanoa, kuinka terveenä vihannespohjainen ruoka kissan pitää, luustolta ja hermostolta.

Lisätty: 06.04.2010 - 21:05

Kyllä taasen kissani aina on tykännyt kalasta, eri muodoissa, etenkin raakana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2010 - 17:42

en kyl ole kuulut ikän et ois täys vegetaristi , mut jos ei parempaa saa nii noihinkin antimiin on tyytyminen..itse jokaisen siin tapaukses...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2010 - 18:22

äidilläni ja isälläni oli kissa jolle maistui mainitsemistasi ruoista monikin.
kyllähän Fiina-koiranikin syö jäätelöä ja monia sallittuja herkkuja mielellään. mutta koiransuklaasta ei kyllä tykkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2010 - 19:04

Erikoisen kisuli ystävän olet saanut. Ystäväni kissa syö tomaattia. Riippuu varmaan siitä miten kissan on syömään tututtanut. Minun kissoilleni eivät vihannekset kelpaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2010 - 19:08

En ole kyllä kuullut yhdestäkään vegekissasta, mutta kaipa se uskoa täytyy, kun olet omin silmin ollut havainnoimassa. Kissojen ruokamieltymyksissä on eroja. Meillä on kaksi kissaa, joista toinen tykkää naudan fileestä ja toinen ei vilkaisekaan, molemmat syövät kyllä raakaa jauhelihaa, kumpikaan ei raakaa kalaa. Pääsiäisen aikaan lautaselta nuolivat hyvin pienen tilkan kermaa ja mämmiä, ehkä olisi mennyt enemmänkin, mutta pelkäsin että kissojen vatsat menee sekaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2010 - 21:10

Kissa on lihansyöjä ja voi sairastua liiasta makean syöttämisestä.Kissa voi mieltyä erilaisiin makuihin,mutta mitä sen sisäkalut sietää,se on jo erijuttu.Kyllä meidänkin kissa söisi mitä minäkin ,mutta en anna,kun siitä kissani meinasi kuolla,minun hölmöydentakia ,sai virtsakivet tai kiteet ja ilman hoitoa olisi kokenut tuskallisen kuoleman.Onneksi oli tilanteentasalla oleva eläinlääkäri ja pelasti rakkaan lemmikkimme hengen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2010 - 21:12

On aika erikoinen kissa..Meillä kyllä koiralle kelpaa esim. raaka porkkana,paprika ja tuore kurkku..Tänään pilkoin porkkanoita,ja yksi pala tipahti maahan koira nappasi sen äkkiä suuhun..oli minua nopeampi.ja jäi ottamaan lisää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2010 - 01:27

olosuhteiden pakosta varmaankin voisi olla, ehkäpä pysyisi hengissä pitkäänkin ja tottuisi sellaisille tavoille, mutta ei oikein luonnostaan

ongelmia ajan myötä tulisi mm. siitä että kissan hammasvarustus on suunniteltu ihan toisenlaista ravinnonhankintaa varten

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2010 - 21:51

Ei voi olla, koske se ei fysiologisesti ole mahdollista. Kissan ruoansulatuselimistö ei pysty hyödyntämään kasvikunnan proteiinia/hiilareita ja osa kissan ruokavalioon kulumattonmista ruoka-aineista on jopa todettu haitallisiksi. Kissan ruokinnasta löytyy netissä vaikka kuinka paljon tietoa.

Kissat ovat ronkeleita ja kyllästyvät nopeasti samaan ruokaan, siksi vaihtelevuus perusmuonankin kanssa on tärkeää. Maistuvuuteen vaikuttaa myös muonan proteiinin lähde. Onko se ehtaa eläinproteiinia vai sittenkin viljamössöä?

Se, että eläin on mieltynyt joihinkin makuihin, ei tarkoita että ne ruoat sopisivat sille, eihän se päde ihmiseenkään. Suola, sokeri yms. liiallisuuksiin mentäessä ovat ihmisellekin haitallisia, ihmistä pienemmälle eliölle ne pienetkin määrät ovat haitaksi.