Onko rikos jos alle vaikka 13v tai alle harrastaa samanikäisen kanssa seksiä/suuseksiä?

Mietityttää

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.04.2010 - 22:01

syytäkin vähän miettiä asiaa

laki sanoo asiasta ainakin seuraavaa ..

"Joka

1) on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa,

2) koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai

3) saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon,

on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.

Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä 1 momentissa tarkoitettua tekoa, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa."

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.04.2010 - 22:38

vaikka tyttö olisi jo 13 vuotiaana kuinkakin "muodollisesti" pätevä niin lapsihan sellainen vielä on henkisesti.

miellyttääkseen vastakkaista sukupuolta tai jostain muusta syystä tyttö voi suostua seksiin, mutta se ei ole oikein...turha puhuakaan, että hän olisi viettelijätär... hän ei yksinkertisesti ole vielä valmis sellaiseen...EI OLE.

jäitä hattuun kaikille..seksuaalisuus on vain yksi "rakastamisen " muoto...muita rakkauden ilmenemismuotoja ovat esimerkiksi toisen koskemattomuuden kunnioittaminen ja vastuullisuus.

liian aikaisin koetut ikävät kokemukset jättävät arpia joita itketään vielä aikusinakin... kannattaa odottaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2010 - 00:51

On rikos, tuossa iässä ei vielä harrasteta seksiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2010 - 07:47

Mietin itteeni kun 14 v. aaana aloin riiata nykyisen mieheni kanssa.Olin varmaan alle lakien sanelemien rajojen.Jos olisi jotain tullut ,olisin puolustanut miestäni kosa rakastin häntä.On rikos rakastaa ja rikos jos ei rakasta.Kaikki ei tosin ole yhtä onnekkaita .Riippuu ihmisistä meitä niin monenlaisia .Toiset sopii ja toiset ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.04.2010 - 09:22

Jos nyt ei ihan rikos, niin typerää. Seurustelun ja seksin aika on vasta myöhemmällä iällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 05.04.2010 - 12:03

13 vuotias on lapsi, ja seksi ei kuulu sen ikäiselle. Piste.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2010 - 14:17

Kun tässä asiassa menee sutta pakoon tulee karhu vastaan.
Tottakai vanhana harmapäisenä köyryselkäisenä kiukkuisena akkana
olen vastaan, mutta en muista, että sitä minun nuoruudessani ihan maistelemaan
mentiin, mutta kaiketi jo kaihoisia silmäysiä luotiin kaksilahkeisiin. On niin
yksilöllistä.Eikös se takapenkin Topikin jo etupenkin Riittaa katsonut sillä silmällä,
että jospa kahveenkeittäjän saisi.Siinä ei toki mitään pahaa, sanotaanhan :että ei silmä osaa ota.
Tämä silmäily ei liene rikos, muusta en tiedä. aika on jo jäänyt taa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2010 - 19:26

Mielestäni olisi paras kysyä ihan oikeilta asiantuntijoilta. Synti se ei ainakaan ole.

Lisätty: 06.04.2010 - 10:33

Kannattaa soittaa johonkin nuorten neuvontapuhelimeen, keskustelun voi käydä nimettömänä. Saatte oikeaa tietoa, eikä ainoastaa mielipiteitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2010 - 20:35

Odotahan vielä muutama vuosi..kyllä ennätät myöhemmin harrastaa sitä...ei ole todellakaan sinun ikäisten juttuja..unohda tuollaiset mielestäsi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2010 - 22:17

Kyllä se on rikoslain mukaan.Vähäviisas jo asian hyvin esitti tuolla ylempänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.04.2010 - 19:04

Kaksi alle 16-vuotiasta voi harrastaa seksiä keskenään täysin laillisesti, jos he ovat henkiseltä kehitystasoltaan lähellä toisiaan ja molemmat ovat suostuneet seksiin. Joskus vanhemmat, jotka eivät hyväksy lapsensa seurustelua itseään vanhemman kanssa, ovat nostaneet oikeusjutun toisen osapuolen täytettyä 17 kun nuorempi on yhä alle 16. Kahdessa jutussa joista olen lukenut molemmissa tapauksissa katsottiin ettei rikosta ollut tapahtunut, sillä toisessa tapauksessa seurustelu oli alkanut jo ennen kuin toinen osapuoli täytti vuosia ja molemmissa tapauksissa katsottiin pariskunnan olevan henkisesti samalla kehitystasolla, eikä pakottamista ollut tapahtunut.