Mikäs mahtaa olla Helsingin nimikkokukka?

Avainsanat: helsingin nimikkokukka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.03.2010 - 13:02

Se on pihasyreeni.
Muistan nuoruuteni pihat Pasilassa ja Käpylässä; sitä valkoisten ja violettien kukkien tuoksua.
Silloinen Pasila on ainakin menetetty. Vieläköhän Käpylässä on tilaa sireeneille?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.03.2010 - 13:18

Sointu tiesi ja kyllä Puu-Käpylän pihoilla näkyy kesäisin vielä paljon syreeneitä.
Nimikkokukka
Helsingin nimikkokukka on pihasyreeni (Syringa vulgaris). Kaupunginhallitus valitsi syreenin nimikkokukaksi 19.4.1993.
Valinnan perusteluissa todettiin mm., että syreeni liittyy Helsingin historiaan; se on tullut Helsinkiin Suomenlinnan kautta ja se on ollut yleinen koristekasvi Helsingissä etenkin vanhoilla puukorttelialueilla.
Täältä Helsingin tunnukset:
www.hel.fi/wps/portal/Helsin...+tunnukset
Kasvillisuus: www.hel.fi/wps/portal/Rakenn...svillisuus
Kuvia Puu-Käpylästä: images.google.fi/images?q=Pu...CBMQsAQwAA

Lisätty: 31.03.2010 - 21:45

Wikipediasta
Kielo on ollut vuodesta 1967 lähtien Suomen kansalliskukka.[1] Se on saanut suomenkielisen nimensä lehtiensä mukaan: perinteisiä nimiä olivat lehmänkieli ja koirankieli. Elias Lönnrot vakiinnutti kasvin nimeksi kielon.[2]

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 14:14

En olisi tätä tiennyt,mutta se selvisi minulle nyt.Syreenit ovat kauniita niitä on ainankin Lappeenrannan tykin kaupunginosassa,missä on ikivanhoja pihoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 14:14

Asfalttiruusu ja on vielä piikikäskin.

Lähteet:
omanäkemys

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 14:36

Minä taas sivistyin . Täällä Turussa se on mulkukka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 15:27

Minä luulin että kielo.Siinä on ihana tuoksukin .Ihan kohta niitä tulee,äitienpäiväksi sinivuokkoi ja sit kieloi .Ekana tulee valkovuokot ja keltavuokot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 15:29

ensimmäisiä lapsuudenmuistojani on kun akat pihalla kinastelivat onko se syreeni vai sireeni

niin tai näin, on se paikkansa ansainnut ja muuten niin sitkeähenkinen ettei sen kasvua näytä hetkauttavan mitkään saasteet sen enempää kuin asfaltit tai betonit, paljon niitä liki satavuotiaita pöheikköja vielä löytyy vanhoilta asuinalueilta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.03.2010 - 18:33

Hyvä maarit3, teillä tosi hauska kukkanen. Mutta tuon sireenin tiesin entisenä hesalaisena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 18:37

Pihasyreeni, pitäisihän minun se tietää.Olen 3/4 elämästäni ollut Hesassa.
Mutta niin vain piti googlea käyttää tiedon hankinnassa.
Kyllä siitä vielä näinä päivinäkin kinataan, onko sireeni vai syreeni.
No se on nyt yksi lysti, vanhan ajan juhannuskukka on ollut.

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 19:32

Varmaan syreeni mutta ensiksi tuli mieleen auringonkukka kun niitä saa ilmatteeksi poimia Haltialan pelloilta elokuussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2010 - 02:11

Heitän arvauksen ja veikkaan syreeniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2010 - 13:43

Syyrenit ovat todella ihania...