Mites itsekullakin,siunataanko kirkossa tai ulkopuolella?

yle.fi/alueet/hame/2010/03/y...71381.html

Avainsanat: liian ahtaat kirkkokäytävät tai missä vika

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 31.03.2010 - 10:39

Onneksi ylöspäin on tilaa joten eiköhän tuosta omaiset saa minut tuikattua paikalleen silloin kun siihen tulee tarvetta.
Mutta ihan totta, pitäisiköhän kirkkojen ryhtyä remonttiin levittääkseen kirkon käytävää jotta ongelmaiset vainajatkin saataisiin siunattua.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.03.2010 - 10:28

Ei ahdista uskossa ja siunaamisessa mikään , olemme angnostikkoja, kirkosta eronneita, minun matkani päättyy joka tapauksessa kuolemaan.

Lisätty: 31.03.2010 - 10:32

Isoäitini on siunattu tuossa Tammelan kirkossa, tuskin häntäkään se kapeus haittasi.Oli TORROSTA syntyisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 11:36

noo minun puolest vaix tuos meitin pihamaas .. en silloin kait ole niis monttubileis enään niinkään mukana , et tuo sen koommin minuun haittais , mitä sit tekevät siunaavat tai jättävät siunaamati :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 11:55

Kirkossa siunataan ja maahan pannaan aikanaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 12:04

Ongelma vainajat voi siunata kirkon ulkopuolella..kalliiksi tulee kirkolle alkaa tekemään remonttia..lihavien takia..
Ei ole väliä missä minut siunataan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 14:23

Kyllä minä muistan ajan kun aina kokoonnutiin avonaisen haudan äärelle satoi tai paistoi.
Ihmetellyt miksi niitä kukkia on alettukaan kirkossa käyttää?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 15:31

Minut jossain kappelissa ja sit poltetaan .Olen sanonut että ripotelkaa mun tuhkat koti terassilta tuulenmukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 16:37

minä taidan olla sellainen 'valmiiksi siunattu' ,
ainakin akat päivitteli koko alkuelämäni "Herra siunaa tota kakaraa taas" ,

jos vielä lisää sattuisi tarvitsemaan niin ei se ainakaan käytävien kapeuteen sorru ....
ja uurnaahan kuljettelee vaikka Vuittonin käsilaukussa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 16:55

Vähän samoilla linjoilla mennään edellisen vastaajan kanssa....käsilaukkumerkki vielä avoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 17:25

Kyllä minut siunataan seurakuntani kappelissa,polttohautaus ja tuhkani syntymäpitäjäni hautaus-
maahan muistolehtoon. Olen jo kirjoittanut tyttärelleni ns.siunaamistahtoni ja huolehtivainen äiti
kun olen, niin maahanpanijaisrahat ovat erillisellä tilillä sitä varten.
Seremonia menee halvimman mukaan, mutta nythän se kappelin ovi on
vielä mitattava, että saadaanko minun jäännökseni sinne.
2 vuoden aikana laihdutin 27 kg, että ehkä se nyt onnistuu, jos en ala jenkkakahvoja
enään kasvattamaan.
Murheellinen juttu, mutta lopussa kiitos seisoo.
Harras juhla, mutta ei pidä murheella muistoani viettää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.03.2010 - 18:31

Minulle ihan sama missä siunaavat tai jättävät siunaamatta. En tosiaankaan ole enää sitä näkemässä enkä kuulemassa. Toivon vaan että hyvin vähin äänin kaikki tapahtuu. En halua minkäänlaisia pitoja pidettävän enkä surijoita haudalleni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 19:16

Eipä oo tullu puhuttua tuosta asiasta, mulle sinänsä sama kun ikiunta nukun täysin tietämättömänä asiasta, kapea - leveä käytävä, ulkona - sisällä, enhän silloin ainakaan ite tunne onkos kylmää/hellettä, tms. Mut sitä toivon, jot ei mitään surujuhlia, vaan iloset kekkerit, muistellen, niit ilosii asioit/tapahtumii, jois olin mukana huumorintajusena/-tajuttomana........:) Saahan mua toki ikävöimään jäädä hyvässä mielessä - mielellään salittua, ettei tullu turhaan elettyä tääl;)

Lähteet:
kuhan täs äkkisellää mietiskelin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 21:26

Mulle on ihan sama:) Omaisia ajatellen on ehkä tuo ev.lut siunaus ok

Oma isäni oli ottanut ja eronnut kirkosta eikä ollut kertonut! Olipahan homma järjestää hautajaisia kun ei kuulunut kirkkoon tuolla "körttiseudulla pohjoisessa periferiassa"

Outo asia oli eroaminen - mies jolle jouluevankeliumi ja enkelitaivaan laulettuna joulupöydässa oli pyhä asia - siunattiin silti. Laskin tuon eroamisen johtuvan a) säästösyistä b) edesmenneen avovaimon painostuksesta.

Joten: en halua samaa sirkusta omille lähimmäisilleni - siunattuna vaan sitten kun aika koittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 23:37

Kirkon ulkopuolella siunataan, mutta ei kokoni puolesta vaan koska en kuulu kirkkoon. Toiveena mahdollisimman vaatimattomat ja ei murheen murtamat läksijäiset. Kuolema kuuluu osana elämään ja elämän kiertokulkuun. Minulle kuolema on "vanhan kuluneen vaatteen riisuminen".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2010 - 14:50

Siinä vaiheessa kun olen itse tuossa tilanteessa ei asialla ole minulle suurtakaan merkitystä...