Tunnistatko itsessä itsekkyyden vai annatko "paidan" sitä tarvitsevalle?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.03.2010 - 09:13

Yritetään elää tämän ohjeen mukaan:

" En tiedä, mikä on kohtalonne, mutta sen tiedän,
että ne teistä tulevat todella onnelliseksi,
jotka etsitte ja löydätte tavan palvella muita.
Mahatma Gandhi "

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.03.2010 - 09:40

Olen hyvin itsekäs ihminen,mutta annan paidan sitä tarvitsevalle ja leivän nälkäiselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.03.2010 - 09:44

Tunnistan itseni paidan luovuttajaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 13:50

Nuorempana annoin sen viimeisenkin paidan, minulle ei ole kukaan antanut edes paidan lievettä. Olen nykyään pitänyt tästä pienestä paidasta kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 15:36

En tiedä antaisinko paitaa. Harkintaa käyttäisin .Itehän siinä jää ilman paitaa.Vai saisko tilalle joltain?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 17:11

Kyllähän minua on opetettu, että jos Sinulla on kaksi ihokasta, anna se toinen sitä tarvitsevalle,
mutta sitten väliin tunkee ahnauden peikko ja päänupissa alkaa kuhina ajatuksia, että
kun nyt on itsensä tohon jamaan laittakoon, selviytyköön miten parhaaksi näkee.
Eikä vielä se riitä, tarvittaisiin näkijöitä siinä, että kuinka paljon minä hyvää teen.
Jossain tapauksessa pieni itsekkyys ei ole pahasta,mutta kyllä minäkin yritän ilman kerskumista
En voinut viime syksynäkään mennä ohitse Itä-Keskuksesa oven ulkopuolella olevan vanhan mummon ohi,
hän istui kylmässä maassa ja kädet ristissä katsoi arkaillen meitä jouluhysteria ihmisiä,
jotka päät vaahdossa ryntäsimme täyttämään joululahjavarastoja.
Jospa hän oli se pieni varpunen, joka jouluaaamuna haki siementä kylmästä maailmasta.
Tämän kerron hyvin nöyränä ja häpeillen omaa osaani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.03.2010 - 18:12

Itsekäs olen, mutta en niin itsekäs ettenkö pulassa olevaa auttaisi jos suinkin pystyn. On vaan nuo omatkin resurssit niin heikot, että useimmiten auttamatta jää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 18:44

Enpä oikein osaa tuohon vastata. Minulla on moni asia paljon paremmin kuin monella muulla, mutta millä se oikeastaan mitataan, materialla vai henkisellä hyvinvoinnilla. Olen ehkä liiankin kiltti ja avulias, mutta silti tuntuu aina, että pitäisi auttaa enemmän ja enemmän muita. Liian herkästi luovutan omastani, jos joku pyytää, mutta pyytäjä ei varsinaiseti ole huonommassa jamassa kuin minä. Tosi vaikeaa keksiä auttamistapa tosi tarvitsijalle sillain ettei loukkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 21:28

No hitto! Liiankin olen "höveli" ja apua annan vaikka olisi viimeiset roposet menossa... Ei välttämättä kovinkaan järkevää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 23:07

Autan mielelläni muita ja auttaahan voi myös muulla tavoin kuin rahallisesti, esimerkiksi tekemällä vapaaehtoistyötä taikka vain jelppaamalla naapurin vanhusta. Sen sijaan katson tarkkaan minkälaiseen avustukseen vähät roponi annan. Yleensä hellyn eläinsuojelujärjestöille, nuorisotyöhön ja Unicefin kautta Afrikan Aids-orvoille. Olen vetänyt rahallisen auttamisen rajan siihen, etten ole avustanut työmatkani varrella kerjäämässä olevia romanialaisia. Heitä tulee vastaan päivittäin kymmeniä. Ja anteeksi vain, olemme työkavereiden kanssa vähän ihmetelleet tätä menoa, kun mummot istuvat maassa kerjäämässä ja nuoret romanialaismiehet parveilevat ympärillä kännyköihin puhumassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2010 - 02:15

Annan apua tarvitsevalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2010 - 23:00

jos ei edes tunnista omaa itsekkyyttään, silloin on asiat varmasti huonossa jamassa

tarvitsevan auttaminen, mahdollisuuksiensa rajoissa, mahtuu hyvin itsestäänkin huolehtivan ihmisen profiiliin

jotensakin siihen suuntaan olen pyrkinyt .... vaihtelevalla menestyksellä