Luin tuossa juuri Eviran tutkimuksesta, että kaikki kuluttajat eivät vieläkään ymmärrä tuotteiden päiväysmerkintöjä.

Ymmärrätkö sinä mitä tarkoittaa parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivämäärä? Kuinka käytät?

Lisätty: 30.03.2010 - 22:35

Meillä Vilma-vainaa oli hyvä mittari ruuan tuoreuden suhteen. Ei syönyt enää jos oli vain yksi päivä jäljellä ennen sitä: viimeinen käyttöpäivä.

Lisätty: 30.03.2010 - 22:39

Timpalle: mulla oli kerran kihlasormuksessa "mahdollisesti, viimeinen käyttöpäivämäärä"...mutta pilaantui koko homma jo ennen sitä. Niinkin voi käydä esim. jos on ilmaa välissä, huono pakkaus tai jokin valmistusvirhe tekovaiheessa.

Avainsanat: päiväys merkinnät

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.03.2010 - 22:36

parasta ennen saattaa olla nautittavissa vielä kuukaudenkin kulutta mutta viimeinen päivämäärä usein lihatuotteissa tarkoittaa että myytäväksi kelpaamatonta säilyvyys on melko rajattua tietysti heti pakastaen voi kyllä aikaa jatkaa. Miten kihlasormuksessa onko parasta ennen vai viimeinen käyttöpäivämäärä :-)

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.03.2010 - 22:27

noin yksinkertaisesti sanottuna olen ollut ymmärtävinäni että tuote on herkullista parasta ennen päivään asti ja sen jälkeen syötävää viimeiseen käyttöpäivään asti

kuitenkaan en nyt niitä päivämääriä osaa pitää minään 'jumalansanana' , vaan olen sallinut itselleni terveen järjen käytön : katson, haistan, maistan jos tuntuu tarpeelliselta lukipa niissä päivämäärissä mitä tahansa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2010 - 22:31

olen kyllä tarkka viimeinen käyttöpäivämäärä suhteen, en suuhuni itse pistä, mutta Fiina-koira saa herkutella jos vahingossa on jääkaapin nurkkaan jäänyt joku aikansa elänyt tuote.
parasta ennen päivämäärän jälkeen kyllä voi syödä tuotteen, jos se ihan hyväkuntoinen.

mutta olen aikatavalla (terveellisen) ennakkoluuloinen ja hirvittää ajatella jotain pahaa ruokamyrkytystä vanhasta tuotteesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2010 - 23:02

Ymmärrän kyllä merkinnät, mutta joskus saatan käyttää jo viimeisen käyttöpäivän ohittanutta tuotetta (esim. mausteet) eikä siitä ole mitään koitunut. Tietysti terve järki on oltava tässäkin mukana, esim. viimeisen käyttöpäivän ohittaneita eineksiä tai salaatteja en tohdi käyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 31.03.2010 - 09:36

Nuo päiväykset ymmärrän hyvinkin. Olen erittäin tuttu asiakas halvennusosastolla johon noita päivämäärällisiä on laitettu hieman edullisemmin myyntiin. Sillä osastolla on joskus jopa tunkua ostajista, ihan on pitänyt kyynerpäitään käyttää että jotain parasta ennen tuotetta ehtii saamaan itselleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 11:05

Minäkin sovellan mun mummovainaan tapoja,joka haistoi ja maistoi,jos epäili tuoreutta tai syömäkelpoisuutta.Tämä tapahtui ajalla ennen kahvisuodattimien eräpvmerkintöjä.
Tunnen ja ymmärrän,mutta en sokeasti noudata eräpäivämerkintöjä,tervettä kaupunkilaisjärkeä peleihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 15:46

Niin meidän terveydeksemme kait ne päiväykset ovat siellä olemassa.
Vähäviisaan kanssa olen samaa mieltä, niistä parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä.
Mutta kyllä se vain niin on, että oma nenän hajuaisti ja kielen makunystyrät
toimivat käyttöpoliiseina tuotteessa. Ostan alennustuotteita, joissa päiväys on
parin päivän päässä, heitän pakkaseen ja käytän, eikä vielä ole sattunut pahempaa..
Tässä ostin laktoosittoman maidon ja viim.pvä oli mennyt jo viikko sitten, mutta kun
lorautin sitä kahviini, kesti kyllä.
PateT on ihan oikeassa, käytä tervettä kaupunkilaisjärkeä, mutta kait maalaisjärjelläkin
pärjää.Ei oteta varsanpuruja, ollaan sen verran tarkkoja.
Vihannesten esim. lehtisal. ja majoneesisalaattien kanssa olen varovainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.03.2010 - 18:04

Tiedän kyllä mitä tarkoittavat, mutta en niitä kovin tarkkaan syynää. Haju ja maku viimeistään paljastaa onko syötävää vai ei. Vielä olen myrkytyksiltä säästynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 22:24

Tunnen päiväysmerkinnät. Olen todella tarkka päivämääristä, mutta niin kuin Tuutikki100 sanoi, mausteiden kohdalla päivämäärän kanssa ei ole ihan niin tarkkaa. Liha ja kala tietenkin valmistetaan mahdollisimman tuoreena, etenkin kana ei saa olla lähelläkään viimeistä käyttöpvm. Minua puistattaa myös vanhoista jauhoista tehdyt leivonnaiset, maun erottaa aivan selvästi. Joskus olen "onnistunut" tällaista kakkua suuhuni laittamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2010 - 15:05

Eipä tuota tunnu ymmärtävän kaikki kauppiaatkaan.
Huippuna voi mainita viime kesältä lastenruokapurkit joissa oli "parasta ennen" päiväys vuodelta 2004! Siis viisi (5v.) vuotta vanhaa ja aivan hirveän näköistä moskaa sisältävät purkit oli kuskattu jostain varaston peränurkasta myyntiin. Päälle oli tosin laitettu -30% ja osa lapuista sopivasti päiväyksen päälle. Tuollainen touhu on jo täysin edesvastuutonta, joten terveisiä vaan Outokummun S-Markettiin. Poistivat tosin välittömästi koko satsin kun kysyin että onkohan nämä jo hieman vanhoja...