Voiko suolinkaisen saada jos huuhtasee vähän kaupasta ostettua porkkanaa ja sitten syö kuorineen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2010 - 21:33

Myyräkuumeen hyvässä lykyssä. Hyvin pitää pestä, ja kuoria kaikki vihannekset.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.03.2010 - 21:40

No minä en ole kuin pessyt hyvin porkkanan. Syön porkkanoita sanoisinko työkseni,ei minulle
ole tullut mitään suolinkaisia tai kuumeita, mutta kaikki pitää huomioida.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 21:40

yersinia bakteerin voi saada huonosti pestyistä vihanneksista tai juureksista.
–Pese raa’at vihannekset ja juurekset huolellisesti ennen syöntiä .

taannoin itse sain yersinian ulkomailla ollessani ilmeisesti huonosti pestystä salaatista.

Lisätty: 29.03.2010 - 21:47

Suolinkainen voi tarttua jopa likaisista käsistä, mikäli maata on möyhitty taikka kasvimaata kitketty. Syötävät elintarvikkeet tulee huuhdella erityisen hyvin, kuten myös kädet, vaatteet ja välineet. Mielellään on syytä välttää käyttämästä elintarvikkeina sellaisia maataloustuotteita joita on lannoitettu ihmisperäisellä lannalla. Ulkomaalaisista vihanneksista on suurempi riski saada tartunta. Suurimmassa vaarassa ovat lapset, joilla on tapanaan pistää suuhunsa kaikenlaista mitä käsiinsä saavat. Kerran ihmiseen päästyään suolinkaisen hävittäminen voi olla vaikea operaatio sen omatakeisin lisääntymiskaavansa vuoksi.

wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 21:47

Aina pitää hyvin pestä..ja näin talvella olis hyvä myös kuoria..Kesällä voi pokkana syödä kuorineen.kun on ohkaset kuoret..ja juuri maasta nostettu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.03.2010 - 22:47

Sen vähän huuhtasemisen asemesta voit samalla huuhtoa kunnolla. Ainahan se on mahdollista että saa jotain, mutta itselleni ei ole tullut koskaan mitään. Penskana söin suoraan penkistä nostettuja porkkanoita. Vähän ruohikossa pyyhittiin enimmät mullat pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 23:13

En koskaan ole tavannut ihmistä jolla olisi ollut suolinkainen.Täytyy sanoa että ei aina ole tullut pestyä ,mitä suuhun on laittanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2010 - 20:07

Kannattaa aina pestä huolella. Voi muuten tulla vaikka mitä mahakipuja.