Onko normaalia jos menee ruokaa henkeen ja koskeen kylkiluoden ja rintojen keskellä oleva keskustaa?

elikkä kysysin tuollaista vaa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2010 - 21:01

aspiraatio
henkeenvetäminen, nesteen tai ruoan vetäminen hengitysteihin.
jos olet perusterve henkilö, yskimällähän hengitystiet puhdistuu.

jos on nielemishäiriö henkilöllä, johtuen jostain sairaudesta,
saattaa aiheuttaa keuhkokuumeen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.03.2010 - 21:00

No voihan se mahdollista olla, kyllä se sattuu, mutta siihen voi tukehtuakin, pahimmassa tapauksessa,
mutta onneksi se ei nyt ole kohdallasi niin, koska vielä pystyit kirjoittamaan ja kysymään.
Tämä kysymys kuuluis kyllä arvauskeskukselle(lue terv.keskus).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 21:08

Jos tapahtuu jatkuvasti niin ei ole ihan tavanomaista.
Joskushan sitä tulee ite kukin hotaiseeksi palasen kitaansa joka sitten tuntuu tympeänä jomotuksena rintalastassa - turha hoppu syödessä pois ja rauhaa ruokapöytään:)

Jos asia kuitenkin askarruttaa voit hyvin kääntyä vaikka koulusi/työpaikkasi terveysihmisten puoleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 21:12

Kuulostaa siltä, että olet nielaissut liian ison suupalan, ja silloin juuri tulee tämä tunne rintalastaan, kannattaa juoda, jotta tämä "tuke" lähtee sinne minne se kuuluukin, eli masua kohti. Kyllä tällaista tapahtuu useinkin/monillekin, silloin kun vetää ruokaa ns. henkeen, jolloin tulee nielaistuksi hätäpäissään tämä suupala liian isona annoksena, näinkö sulle kävi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.03.2010 - 21:13

Jos on usein toistuvaa, niin kehoittaisin kääntymään lääkärin puoleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 21:23

Äkkiä lääkärin puheille, ei kannata mitään sairautta pitkittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 21:37

Ei ole normaalia,jos usein toistuu..Siinähän tulee hirvittävät kivut.Parasta mennä lääkäriin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 12:04

Huolestuttaa, mene lääkärin puheille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2010 - 20:16

Minä pienenä tyttönä aina vedin niinsanotusti vääräänkurkkuun ruokaa ,juomaa tai leipää.Mulla oli tuollainen ikä sanotusti.Sit murrosiässä se loppui .Nyt joskun voi mennä, mutta hyvin harvoin, aikuiset aina pelkäsi että tukehdun ja löi selkään kovasti. Yks nuori tyttö kävi junalla töissä Hesassa .Söi appelsiiniä junassa kun istui matkaa.Hän tukehtui siihen vaikka junassa oli paljon muitakin.Ollaampa varovaisia eikä hotkita.