Käytätkö ruoan valmistuksessa viiniä?

Viiniä en ole oppinut käyttämään,mutta olutta olen laittanut ,kun teen merimiespihvejä.Viiniä juon kyllä joskus.

Avainsanat: viini ruoanvalmistus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2010 - 11:30

Kyllä minä käytän viiniä joskus ruokaa valmistellessani, horin sitä ilman ruokaa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.03.2010 - 11:22

Silloin kun käytin sisällisesti viiniä vielä, niin kyllä se ei ruokaan kerennyt, meni parempiin suihin.
Nyt kun olen jo kota 3 vuotta ollut täysin prosentiton ihminen, en osta enkä käytä mihinkään viiniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 11:55

En käytä ruoanlaitossa; en käytä alkoholia muutenkaan. Joskus muinoin tein punaviinipohjaisen paahtopaistimarinaadin, mutta en sen jälkeen kun sain hyvän ohjeen. Menee näin: pohjana hyvin vahva kahvi (käytän Nescafe Redcup), valkosipulia (voidaan laittaa myös viiltoihin lihan sisään) tai murskattuna marinaadiin, suolaa ja mustapippuria. Lihaa ei tarvitse liottaa mardinaadissa vaan se valellaan lihan päälle, välillä valelu tehdään toistamiseen paistamisen aikana. Tämä marinaadi on siitä mainio, että se myös mureuttaa lihan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 12:01

Toisinaan lorautan viiniä,mutta yleensä ohjeen mukaan esim.coq au vin tai jokin kala melkein vaativat viiniä.Ruoka joka on prosentitonta,koska se alkoholi haihtuu ilmaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 12:08

En yleensä käytä viiniä ruuan valmistuksessa.Mutta punaviiniä vikon Loppuisin liha ruokien,kanssa syötäessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 13:21

En käytä viiniä ruuanlaitossa.Enkä maistelekkaan viinejä ,ihan satunnaisesti jos tarjotaan.Esim :jonkun syntymäpäivillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 13:29

jo vain,
ja kerran tein joulumakkaroita, luonnonsuoleen ( lihakaupasta tilasin siansuolet, kääk, olihan ne aika ikävännäköisiä letkuja) ja piti laittaa madeiraa makkaramassaan, ja sitä kun ei ollut pikkupulloissa, niin olihan hauska makkarantekohetki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 13:33

En ole käyttänyt milloinkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 13:52

En oo käyttäny ikinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.03.2010 - 14:21

En ole käyttänyt enkä käytä. Ruoan saa pilattua halvemmillakin aineilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 14:27

Hyvin harvoin valmistuksessa, mutta juomana käytän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.03.2010 - 14:56

Ruoka ruokana, ja viini viininä. Näin maistuu paremmalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 15:24

Kyllä käytän joskus. Marinadiin tai esim. Burgundin pataan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 17:32

Kyllä silloin tällöin käytän (tosin harvoin) liharuuan kanssa punaviiniä, ja kana- kalaruokiin, mussakaan, yms. kokeillu valkoviiniä, hyvät aromit/maut antanu mielestäin ja alkoholihan tosiaan kypsennettäessä ko. ruokaa haihtuu pois, mutta varsinaiset aromit jää, ja myös lapsoset voivat näitä ruokia syödä:)
p.s. ja merimiespataan ehottomasti olutta, ilman sitä se ei tosissaan maistu merimiespadalle;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 18:44

Tosi harvoin käytän ruuan valmistuksessa..otan mielummin lasillisen ihan omaksi iloksi..Olutta käytän ,kun teen merimiespihvejä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 19:13

Kyllä ruokaa on kiva valmistaa ja inspiroiden pikku viinissä ja loput ruokajuomana tai sitten ei

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2010 - 20:33

saita kun olen (ja pikkasen persokin) niin harvoinpa sitä raskii kattilaan tai pannulle lorauttaa,
joskus kuitenkin käsittämättömän suurpiirteisyyden hetkellä niinkin saattaa tapahtua,
eikä ne keitokset siitä pilaannu

(toisaalta jos on pullo punkkua ryystettäväksi niin vaatimattomammatkin eväät maistuvat)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2010 - 21:18

Minulla on sisäfilepihville kastikeohje, johon lorautan hiukan punaviiniä. Tiramisukakkuun puolestaan laitan mantelilikööriä. Kaalipataan rennolla ranneliikkeellä hiukan olutta. Hedelmäiseen jälkkäriin hiukan valkoviiniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2010 - 22:06

Meillä taitaa mennä suurin osa kokin mielen virkistämiseen.
Parhaimpia ruokia mitä olen tehnyt on: Punaviinissä haudutettu sorsa sahramiriisin kera sekä lisukkeet.

Lähteet:
muistilokero