Onko sellaisella hevosella, joka puree pilttuitaan, oma nimityksensä?

Ihan kuin olisin jostain kirjasta lukenut sen, mutta en muista nyt.

Avainsanat: hevonen pilttuu puree

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 29.03.2010 - 14:37

Puunpurijaksi sanottiin jossain sotakirjassa.

Kysyjän kommentti

Kiitos. Niin minäkin muistan lukeneeni, olisiko ollut L.H:n kirjassa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.03.2010 - 22:51

Olisiko kyse hevosesta joka imppaa.Silloin se tarttuu hanpaillaan kiinni esim. pilttuun puuhun ja
nielee ilmaa. Puremisessa se puree puuta, mutta ei niele ilmaa.
Eli imppaaja hevonen.Muuta selitystä en tallitavoista löytänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 01:48

Silläkin vähällä tiedolla, mitä mulla on hevosista, sanoisin, että hevosella tai ehkä ennemminkin pilttuussa on jotain pahasti vialla, että se tuollaista tekee. Turhautunut, ahdistunut, virikkeetöntä, ei hevoskavereita tms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 07:52

Puunpurija.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 10:44

Vikura koni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 11:17

mielenosottaja hepoinen :)) ps. täs ihan vaan kylmä arvaus ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 12:20

Arvaus,ikenet kutisee tai jotain häikkää hampaissa,konitohtori paikalle ja tutkimus.Muuten samaa mieltä kuin illuusio,häntäänsä tai jäseniään pureva koirakin on turhautunut tai iho-ongelmainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 13:50

Hevonen on saaliseläin, jolle kivun ja heikkouden salaaminen on ollut elinehtona vuosituhansien ajan. Esi-isiensä tavoin se salaa kipunsa ja heikkoutensa vielä tänäkin päivänä. Puun pureminen voi olla oire vatsahaavasta. Nimityksestä en tiedä, mutta hevonen ei syyttä pure puuta.
www.ratsastus.net/arkistojutut

Lähteet:
Ratsastus 2/06

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2010 - 15:31

Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Puunpurija, imppaaja se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2010 - 23:12

Karsinan puuosia järsivä hevonen on puunpurija. Mikäli se nielee myös ilmaa purressaan hevonen on imppaaja.

Kaikki hevoset järsivät jonkin verran puuta. Sen voi estää oikeilla seinämateriaalivalinnoilla tai jyrsimistä ehkäisevillä aineilla. Imppaus on paha tapa, hevonen voi niellä ilmaa myös ilman puun painamistakin.

Lähteet:
Oma tieto