Kuinka pitkä on merimaili ja miten sen pituus on määritelty?

Avainsanat: merimaili

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.03.2010 - 00:59

Meripeninkulma eli merimaili (lyhenne mpk, NM, M tai nmi) on pituusyksikkö, jota käytetään meri- ja ilmaliikenteessä. Yksi meripeninkulma on tasan 1 852 metriä. Kyseessä ei ole SI-järjestelmän mukainen mittayksikkö, mutta sitä saa käyttää SI-järjestelmän yksiköiden rinnalla merenkulussa (mittayksikköasetus 371/1992). Meripeninkulman kymmenesosaa (185,2 m) kutsutaan kaapelinmitaksi. Sen tuhannesosa (1,852 m) on syli.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 26.03.2010 - 22:44

Jaahas, jopas tuli pulma. Mutta oletan sen olevan noin 1600 metriä, ja määritelty ehkä sen mukaan mitä tietyllä nopeudella kulkeva laiva saavuttaa maileja tietyssä ajassa. Täysin pelkkä hakuammunta on tässä kyseessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 22:49

Wikistä löydettyä, kun näin maakrapuna ei oo tullu tarvittuu

fi.wikipedia.org/wiki/Merimaili

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 23:00

Piti juuri laittaa 1852 metriä pipsa10 oli vikkelä..kun laittoi linkin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.03.2010 - 08:19

Onkos mitta sama järvimailina? =D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2010 - 09:25

Meripeninkulma eli merimaili on 1852 metriä ja sitä käytetään meri-ja ilmaliikenteessä.
Miten määräytyy on turvauduttava Justuksen vastaukseen. Kyllä siellä

Meripeninkulma eli merimaili on 1852 metriä. Sitä käytetään meri- ja ilmaliikenteessä.
Määrittely on justuksen hommia annan hänen tehdä se suosiolla,jostain kaarimitoista siellä
puhuttiin. On nämä vähän vaikeita tämmöiselle 17 naiselle, miesten hommia.
Toivottavasti tieto mitä saat, tyydyttää tarpeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2010 - 19:19

Merimaili on edelläkin kerrottu 1852 metriä. Mittausperusteena maapallon leveysminuutti eli latitudiminuutti. Eli, merimaili mitataan kaikkialla maapallolla kartan pystysivulta ja 1 minuutti on 1 merimaili.