Minkälainen "mitta"on käytössä Porvoossa?Oletko koskaan saanut"PORVOON MITALLA?"

"On satu ja annettu porvoon mitalla"mutta mistä sanonta tulee..?Sen tiedän jotta paljon se on mutta...???

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.03.2010 - 15:22

Maanmainio Porvoon mitta
Tarina Porvoon mitasta juontaa juurensa Ruotsin vallan ajalle, jolloin kruununvouti keräsi asukkailta veroja viljan, riistan, turkisten sekä kalojen muodossa. Hän käytti kahta mittaa, isompaa mittaa kerätessään veroja, pienempää luovuttaessaan veroja kuninkaalle. Erotuksen hän piti itsellään. Tästä tarinasta on syntynyt Porvoon mitta-matkamuisto, peltinen muki, jossa välipohja kuvastaa aikoinaan käytetty kahta eri mittaa. Mitan voi ostaa matkamuistoksi useimmista Vanhan Porvoon myymälöistä. Porvoon mitalla-sanonnalla ilmaistaan nykyisinkin runsautta.
tourism.porvoo.fi/fi/tarinoi...voon_mitta

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.03.2010 - 15:52

kuulin tuon tarinan , kun oltiin porvoonjoella veneilemässä , niin siinä se ukkeli jonka paatis oltiin niin kertoi sen tarinan, mut en kyl enään muista mittee se meni...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 17:21

Putte 46 kertoi jo kaiken oleellisen,Porvoon mitalla on levinnyt mm. tomaatin viljelykseen, viljellään 20 tomaatti lajiketta,on lyhyt elokuva tehty ja tuotetta kun mitataan asikkaalle, sanotaan, että Porvoon
mitalla. Kyllä sitä sanontaa kuulee hyvin usein esimerkiksi toreilla kun asiakkat ostavat irtohedelmiä tai mitä muuta, niin sanovat, että laita Porvoon mitalla, kait se on sitten se lisä kourallinen, minkä
he lisäävä esim.litran mittaan herneenpalkoja.ym. virvokkeita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.03.2010 - 17:42

Porvoon mitalla on aina vähän enempi kuin se mitä mitan mukaan milloinkin pitäisi saada. Kuten sirkkaliisa sanoi, niin torilla tuota kuulee usein käytettävän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 18:09

Porvoon mitta: Maksat kadesta mutta saat vain puolet!
city.porvoo.fi/keskuskoulu/h.../mitta.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 18:29

Siis silkkaa kusetusta aikojen alusta asti!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 20:47

olen asunut 7 vuotta Povoossa ja saanut Porvoon mitallakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 21:15

Nyt selvisi Porvoon mitan tarina minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 22:26

Taidan mennä pääsiäisenä Porvooseen käymään..sitten otan selvää asiasta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 08:51

Putte vastasi ihan oikein mitä tuolla mitalla tarkoitetaan. Käytännössä en ole nykyaikana mittaan tutustunut, asun puolittain Porvoossa eli vapaa-ajan asunto on siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 12:16

Aikoinaan kun paljon pelattiin korttia (marjapussia), niin silloin kun jäi kierroksella ilman tikkiä sanottiin "menit Porvooseen" (pisteet nollattiin). Sillä mitalla minä sain useammankin kerran.
Totuus lienee tuo putte_46:n selvitys.

Lähteet:
muistilokero

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.03.2010 - 18:05

Tässä hieman faktaa siitä alkuperästä.
fi.wikipedia.org/wiki/Porvoon_mitta

Lähteet:
wiki