Milloin keskiikä alkaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.03.2010 - 09:21

<kyllä se minun milestäni alkaa 40 kun on sen pylvään ohittanut alkaa keski-ikä.
lapset ovat jo hyvässä tapauksessa maailmalla ja on aikaa omistautua harrastuksille ja omiin
juttuihin.
Minä en itseäni vieläkään tunne edes vanhaksi, vaikka jos luen lehdistä,ikäisistäni, niin sanotaan esim.
että vanhus, siis minun ikäisestäni.
Hirvittää, mutta eiköhän sen jokainen tunne itsessään.
Nyt kun naiset elävät pitempään kuin mihet, niin jo tasa-arvo on työmarkkinoilla ja eläke iässä
kysymyksessä.

Lisätty: 05.04.2010 - 13:08

Kiitos käyttäjille vastauksen valitsemisesta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.03.2010 - 08:45

se voi alkaa vaikka huomenna

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 09:28

Mielestäni taitekohta on siinä vaiheessa, kun vuosia on takana yhtä paljon kuin odotettavissa tulevaisuudessa. Ennen taitekohtaa on varhaiskeski-ikä ja taitekohdan jälkeen myöhäiskeski-ikä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 09:45

Omasta mielestä varsin myöhään, mutta muiden mielestä paljon aikaisemmin.
Matemaattisesti asiaa ei kannata ajatella, ettei tule paha mieli.
Tähän kohtaan sopii mainiosti Matti Nykäsen "Elämä on parasta aikaa" paremmin kuin hyvin. Nauttikaa siitä hyvät ihmiset, älkääkä ihmetelkö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.03.2010 - 09:52

Onhan siihenkin olemassa painettu tietoa näiden tutkijoiden tahoilta, mutta minä pidän että ensin pitää pitää viisikymppiset ja sitten sen jälkeen voidaan vasta puhua keski-iästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 10:12

Eipä ole määrätty milloin keski-ikä alkaa....se alkaa silloin,kun siltä tuntuu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 10:22

Eihän ne viiskymppiset tilastollisesti ole keski-ikäisiä,mutta itse miellän alkavaksi 45>50 ja siitä eteenpäin tosi keski-ikäinen,kunnes eläkeikäinen on jo ikääntynyt ja vanhuusvanhuusaika alkaa minusta 75>kunnes korjataankeikkumasta.Kaikkihan on henkilökohtaisia ominaisuuksia,ikääntyminenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 11:28

minusta keski- ikä alkaa 50 v , jos aikoo elää 100v .. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 11:38

45-50 kuvittelisin keski-iän alkavan...miten kelläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 11:58

Kesli-ikä alkaa laskennallisesti tuossa 45-50 vuoden välillä, mutta ihan oikeasti se alkaa vasta sitten kun ihminen itse tuntee olevansa keski-ikäinen, ja kokee tervetta rauhoittua. Tämän takia Aira Samulinkaan ei ole vielä muuta kuin keski-ikäinen sanoi hänen syntymätodistuksensa asiasta mitä tahansa . Hänhän ei tunne tarvetta hiljentää vauhdikasta elämänmenoaan millään laillam ja ylitää tuota aidon oikeaa keski-ijän rajapyykkiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 12:07

Ensin on lapsuus ,nuoruus ,aikuisuus ja vanhuus.Neljä aikaa niinkuin vuodessakin vuodenajat.
Kaikki menee käsi kädessä näin ajattelen.Eka on varmaankin tonne kahteenkymmeneen.Sitten hurja nuoruus tonne neljäänkymmeneen.Sitten tuo keskiikä aloitta ja kestää seittemäänviitteen.Sitten varaudutaan siihen vanhenemisikään.Joka voi kestää vaikka 25vuotta.Silloin olisimme onnelliset 100v.tta.Ihminen tarvitsee toisen apua, vasta tossa 85v.tta ohitettuaan.Siihen asti pärjäillään omillamme jos kaikki menee toivotusti. Kaikille terveyttä ja iloista mieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 14:50

Mulla on 52 elämän matkamittarissa ja justiinsa murrosikä taitaa olla ohitse tai en ole varma siitäkään..Aika on ihmisen itsensä keksimä juttu ja ihan hömppää!Tässä ja nyt ja tällä mennään...Elämä on ihan kivaa suruineen sekä iloineen kun sen oikein oivaltaa ja noin 3,6 miljardia vuotta Tellus vielä pyörii kun se on kuulemma keski-ikäinen... ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 17:19

Minun mielestä keskiikä alkaa ,kun on täyttänyt 50v.jos ajatellaan vuosia...mutta mieli on ikinuori..sitä ei ikä haittaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.03.2010 - 18:02

Riippuu ihan siitä keneltä kysyy tai mitä mieltä kukin on. Esim. työvoimatoimisto sanoi minun olevan vanha jo 45-vuotiaana työmarkkinoille. Ja näin se on ollutkin. Ei sen ikäistä tunnu kukaan huolinut töihin. Mutta muissa asioissa sitten pidetään nuorena vielä sen ikäistä ihmistä. Se on vähän sama juttu kuin tuon kauneudenkin kanssa, että se keski-ikä on katsojan silmässä. Itse sanon itseäni vanhaksi, mutta johan tuota on kertynytkin tuon 45 jälkeen rutkasti lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 18:14

Mikä se on?
En tunne kuin "keski-iän"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 18:23

Itselläni 45 mittarissa, sielu käy rippikoulua, keski-iästä ei tietoakaan. Elän tätä hetkeä, tässä ja nyt. Mitkään kategoriat eivät hetkauta. Teen omia juttuja ja voip olla, että jonkun ressukan ajatusmaailmaa tekemiseni haittaa, mutta ei minua, elän lain mukaan. Eletään täysillä, omin tuntemuksin ja jätetään nuo lokeroitumiset niiden keksijöille. Nauti elämästäsi, tästä päivästä. Älä anna turhien normien määrätä elämääsi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 19:22

Kyllä se keski-ikä varmaan sijottuu sinne 35-40 vuoteen noin keskimäärin, näin laskien aittelen, et ihminen elää 70-80 vuotiaaksi. Äitini tosin sanoi (muistaakseni) 60-vuotiaana, että hän on keski-ikäinen, jolloin hymyssä suin kysyin, jot montakos 120-vuotiasta tiedät:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 20:41

Alkakoot vaikka heti, on tainnut kyllä jo alkaakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2010 - 21:11

Kyllä ihmisen elinikä on noin 70-80 vuotta...eli siitä pitäsi keski-iän olla 35-40 valitettavasti. 50 vuotiaan laskeminen keski-ikäiseksi oletuttaisi noin 100 vuoden ikää.

Huomaan nyt, että edellä jonin13 on samoilla linjoilla kuin minä. Mukavahan sitä olisi pettää itseään ja olla nuorempi kuin mitä on.

Minulle keski-ikä alkoi silloin kun jouduin hankimaan lukulasit.

Lähteet:
oma karvas kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2010 - 13:07

Tunnepohjainen juttu. Kaikki iät ovat keskellä, reunassa, lopussa tai alussa. Ovat alkaneet loppuneet mikä milloinkin.
Taivas vain sen yksin ties.
On taipaleella reissumies!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2010 - 21:50

wikissä se määritellään näin :

Keski-ikä on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha.

Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65.

omalla kohdallani arvelisin sen tulevan kohtapuolin eteen, ainakaan kovin nuorena en sattunut lopettamaan tätä ikääntymistä ...